Filmové řemeslo by se s nástupem digitálních technologií mohlo vyvinout ve zcelá nový formát. Na přednášce, kterou měl o víkendu v Paříži, to podle agentury AFP prohlásil americký režisér Francis Ford Coppola. "Žijeme ve velmi vzrušující době, od níž očekávám výrazné změny a experimenty," uvedl režisér filmů Kmotr či Apokalypsa. Vystoupil v sobotu v pařížském filmovém muzeu Cinémathèque française.

Coppola se domnívá, že filmařina vstupuje do zcela nové éry. "Domnívám se, že budoucnost filmu ovlivní zejména tři věci. Tou první je a vždy bude scenáristika, která je sama o sobě schopna vyvolat ve filmu revoluci. Tou druhou je schopnost zkombinovat v jediném snímku dokument s fikcí. A konečně je tu možnost začít filmy natáčet a vysílat naživo," vyjmenoval Coppola.

Představuje si, že dnes, kdy jsou takřka všechna kina na světě vybavena digitálními projektory, bude jednou možné tyto projektory propojit přes satelit. "Tím by mohlo vzniknout zcela nové filmové médium, které by udělalo tlustou čáru za posledními dvěma sty lety, kdy se veškerý filmový materiál s výjimkou sportovních přenosů předtáčel," dodal Coppola. Filmy vznikající naživo a naživo také vysílané po celém světě by mohly celé řemeslo obohatit o rozměr živých představení a hereckých výkonů, jež byly doposud známé jen v divadle či nanejvýš v živých přenosech z divadel a z oper.

Pětasedmdesátiletý režisér, jenž za své filmy Rozhovor a Apokalypsa získal Zlatou palmu na festivalu v Cannes, dále prohlásil, že dnes už nemá smysl rozlišovat mezi filmy v kinech a televizní produkcí. "Je to hloupost, už jde o totéž. Akorát že to první může trvat dvě hodiny a to druhé třeba jen dvě minuty," řekl Coppola, podle nějž už ale autoři k výrobě televizních i celovečerních filmů přistupují stejně. Stále více však podle Coppoly záleží na divákovi – na tom, zda se na filmy dívá doma nebo v kině. "Navrhuji, abychom přestali používat slova film a televize," dodal filmař na konci své přednášky.