Ani letos na veletrhu AFCI Locations Trade Show v americkém Los Angeles, kde se profesionálům z branže každoročně prezentují filmové lokace, nechyběla česká delegace. Stánek České filmové komise zde dokonce dostal druhé místo v soutěži o nejlepší design stánku, jak na svých stránkách informovala komise.

V konkurenci ostatních zemí má ale Česká republika stále problém s tím nejdůležitějším – tedy samotnými filmovými pobídkami. Systém, který producentům umožňuje získat zpět zhruba 20 procent nákladů, je podle vedoucí České filmové komise Ludmily Claussové málo flexibilní. S tímto názorem se zástupci komise setkali právě v Los Angeles, kam se každoročně sjíždí kolem tří tisíc filmových profesionálů, aby prozkoumali možnosti natáčení a podpory v jednotlivých zemích.

"Otázka, zda země pobídky má, nebo ne, je už minulostí. Dnes se producenti rovnou ptají, jak systém funguje a co jim přinese. Ten český je bohužel zatím málo flexibilní. V Los Angeles nyní prezentujeme pobídky, které měly uzávěrku před dvěma měsíci, a zájemcům říkáme, že musejí čekat až do příštího ledna," vysvětlila vedoucí kanceláře.

Český pobídkový systém se totiž otvírá jen jednou za rok. Ten, kdo se nestihne v lednu přihlásit, musí počkat na další termín nebo odejde natáčet jinam. "Naše pobídky sice fungují a Státní fond kinematografie s omezenými prostředky dělá, co může, aby poptávku uspokojil. Tímto způsobem ale nedokážeme plně využít potenciál našeho filmového průmyslu. Je potřeba systém zefektivnit, abychom sem přilákali více produkcí a zahraničních investic," dodala Claussová.

Česká filmová komise podporuje a propaguje audiovizuální produkci v Česku, domácím i zahraničním producentům poskytuje informace a rady pro efektivní natáčení. "Losangeleského veletrhu Locations Trade Show se účastníme posedmé. Je největší prezentací filmových lokací na světě, organizátorem je Mezinárodní asociace filmových kanceláří," řekla Claussová. ČFK je tam jedním ze zhruba dvou set vystavovatelů. Veletrh pod jednou střechou nabízí producentům přehled podmínek natáčení po celém světě.

"Česko reprezentujeme jako zemi známou především profesionálními filmovými štáby, kvalitním produkčním i postprodukčním zázemím a pestrým výběrem lokací. Nejčastěji diskutovaným tématem veletrhu jsou však filmové pobídky, jimiž v určité formě disponují všechny vystavující země. Filmaři si tu mohou v konkurenci ověřit, která země jim nabídne nejzajímavější výhody," dodala Claussová.

Pobídky loni přilákaly do Česka zahraniční investice za více než čtyři miliardy korun. Často využívají zejména natáčení v historických objektech, na hradech a zámcích. "Jsme země, kde se nemusejí stavět kulisy. Když investujeme 800 milionů korun do pobídek filmařům, čistý zisk jsou čtyři miliardy," poznamenal nedávno ministr kultury Daniel Herman za KDU-ČSL. Na letošek má zatím Státní fond kinematografie k dispozici 500 milionů korun a Herman věří, že se to podaří stejně jako loni zvýšit na 800 milionů. Ministr financí podle něj tyto věci vnímá pozitivně.

Související