Sžíravé kritiky a nevhodný tweet ublížily filmu Fantastická čtyřka, který o prvním víkendu v severoamerických kinech propadl. Naděje filmové společnosti Fox, že oživí komiksové postavy a vystaví z nich sérii srovnatelnou se ságou X-Men, se rozplynuly poté, co film z projekcí v 3995 kinech utržil pouze 26,2 milionu dolarů.

Výroba přitom stála 120 milionů dolarů, v nichž nejsou započteny náklady na marketing. Aby se film vůbec zaplatil, bude muset mít úspěch na zahraničních trzích.

Studio vsadilo na nové tváře herců Michaela B. Jordana či Milese Tellera a také na režiséra Joshe Tranka, autora snímku Kronika z roku 2012. Ti se měli postarat o to, aby komiksové postavy Human Torche, The Thinga, Invisible Woman a Mr. Fantastica v moderním světě působily věrohodně.

Film ale narazil na potíže už při natáčení. Režisér Trank se údajně choval natolik zvláštně, že kvůli tomu přišel i o příležitost režírovat jeden z příštích snímků ze série Hvězdné války. Napětí Trank přiznal ve čtvrtečním tweetu, kde špatné kritiky na Fantastickou čtyřku vysvětloval tím, jak jej studio nutilo přetáčet scény. Režisér tweet vzápětí smazal.

„Pro Fox se z toho stala noční můra,“ tvrdí analytik Jeff Bock ze společnosti Exhibition Relations. „Vše, co se mohlo pokazit, se pokazilo.“

Analytici čekali, že Fantastická čtyřka za první víkend v kinech utrží alespoň 40 milionů dolarů. Předchozí, stejnojmenný film Fantastická čtyřka z roku 2005 o prvním víkendu utržil 56 milionů, snímek Fantastická čtyřka: Silver Surfer z roku 2007 dokonce 58 milionů.

Výsledek nové Fantastické čtyřky je vůbec nejhorším pro jakýkoliv titul využívající licence komiksového světa Marvelu od roku 2012, kdy film Ghost Rider: Spirit of Vengenace za první víkend utržil 22,1 milionu dolarů.

„Nijak nám nepomohlo, co zaznívalo na sociálních sítích a jak negativní byly recenze,“ uznal šéf distribuce Foxu Chris Aronson. Ten po prvním víkendu sice odmítá odepsat Fantastickou čtyřku jako mrtvou ságu, uznal ale, že studio se špatným výsledkem bude intenzivně zabývat. Jedním z možných řešení je, že by hrdinové z Fantastické čtyřky nadále vystupovali jen jako vedlejší postavy v příštích filmech ze světa Marvelu.

„Ve světě našich komiksových hrdinů se bude dít hodně. Možná najdeme způsob, jak tyto charaktery v budoucnu využít,“ uvedl Aronson.

O víkendu na film přišlo 60 procent mužů, 51 procent diváků bylo mladších 25 let.

Nemastný výsledek Fantastické čtyřky naopak hrál do karet filmu Mission: Impossible - Národ grázlů, který skončil na prvním místě v návštěvnosti kin. Během svého druhého víkendu v kinech utržil 29,4 milionu dolarů a na severoamerickém trhu už má dohromady 108,7 milionu dolarů.

V multiplexech ale bylo rušno i jinak, do kin v USA vstoupily čtyři nové filmy. Thriller nazvaný Dárek, za nímž stojí STX Entertainment, si z těch dalších vedl nejlépe – z projekcí v 2503 kinech utržil 12 milionů dolarů a skončil na třetím místě návštěvnosti kin. To je pro debut, jejž koprodukovala a kofinancovala společnost Blumhouse Productions, slušný výsledek.

Pro firmu STX jde o vůbec první film s celoplošnou distribucí. Studio vloni založil producent Robert Simonds a chce se věnovat filmům středně velkých rozpočtů, jaké Hollywood – momentálně zaměřený na snímky s komiksovými hrdiny – dnes přestává točit.

„Pro naši firmu jde o výjimečný start,“ uvedl Kevin Grayson, šéf distribuce STX. „Potřebovali jsme si ověřit, nakolik jsou naše marketingové a distribuční skupiny účinné.“

Podle Graysona si film Dárek získal pověst spíš psychologického thrilleru než hororu, proto by se mu mělo dařit i v dalších týdnech. Na snímek za první víkend přišlo 53 procent žen, 73 procent návštěvníků bylo starších 25 let. „Věděli jsme, že lidé budou mít zájem o trochu dospělejší produkt,“ uvedl Grayson.

Snímek Nikdy není pozdě, za nímž stojí Sony, měl o něco pomalejší start. Z projekcí v 1603 kinech utržil 7 milionů dolarů. Ve filmu Meryl Streepová ztvárnila stárnoucí rockerku, která se snaží sblížit se svojí rodinou.

Producenti doufají, že snímek zaměřený především na starší publikum bude postupně získávat diváky. Film měl rozpočet 18 milionů dolarů a jde o první titul, za nímž stojí nedávno oživená společnost Tri-Star. Tu vedl naposledy Tom Rothman, jenž se později stal šéfem Sony Pictures.

„Jde nám o diváky, kterým může chvíli trvat, než si film najdou,“ uvedl Rory Bruer, šéf distribuce Sony. „Podobné snímky pomalu rostou po dobu mnoha, mnoha týdnů.“

Poslední z premiér, Ovečka Shaun ve filmu od společnosti Lionsgate, vody příliš nerozvířila. Hrát se začala už ve středu, za víkend ale utržila jen 4 miliony dolarů a za prvních pět dnů v kinech má dohromady 5,6 milionu. Studio za licenční práva a propagaci zaplatilo zhruba 2 miliony dolarů, aby se snímek zaplatil, musí utržit 15 milionů. Lionsgate s ním tudíž mnoho neriskuje.

Z artových filmů se dařilo dramatu o dospívání Diary of a Teenage Girl od společnosti Sony Pictures Classics. Z projekcí ve čtyřech kinech utržilo 54 525 dolarů, v průměru tedy přes 13 tisíc v jednom kině.

Společnost IFC rozšířila distribuci thrilleru Fénix z druhé světové války ze čtyř na sedmadvacet kin. Snímek utržil 135 810 dolarů a v severoamerických kinech už má na kontě dohromady 259 492 dolarů.

Firma Focus World pustila film Cop Car do tří kin a také jej zpřístupnila ve službách fungujících na bázi video-on-demand. Film utržil 27 tisíc dolarů, v každém kině tedy průměrně 9 tisíc dolarů, což by mělo zvlášť zajímat Holywood – jeho režisér Jon Watts totiž bude příště režírovat nový díl série Spider-Man.

Pětku nejnavštěvovanějších snímků doplňuje Bláznivá dovolená, za níž stojí Warner Bros. Utržila 9,1 milionu dolarů, dohromady má na kontě 37,3 milionu. Ant-Man od společností Disney a Marvel měl o víkendu tržby 7,8 milionu dolarů, celkově už má 147,4 milionu.

Přestože úplná čísla víkendové návštěvnosti kin ještě nejsou k dispozici, už teď je jasné, že celkově se tento týden nevyrovná loňskému výsledku. Žádný ze snímků se nepřiblížil číslu 65,6 milionu dolarů, které tehdy utržily Želvy Ninja, ani 42,1 milionu dolarů, které před rokem ve svém druhém týdnu utržili Strážci galaxie.

V severoamerických kinech návštěvnost poklesne druhý týden po sobě, což značí, že pro filmový trh nastalo nejslabší letní období.