Pro televizní stanici NBC už komička Tina Feyová vytvořila populární seriál Studio 30 Rock, který získal cenu Emmy. Když ale Feyová svým nadřízeným navrhla natočit seriál o ženě, kterou unesl náboženský fanatik, dozvěděla se, že jde o potenciálně problematické téma.

„U televizních stanic, které lidem vysílají do domovů, je nutné být opatrnější,“ vypráví Feyová, podle níž se ale do „trochu nebezpečnějších témat“ lze pouštět na streamovací platformě Netflix.

Tomu i další on-line streamovací platformě Amazon Studios se během dvou let podařilo získat ke spolupráci špičky současného filmového a televizního průmyslu. Nalákala je vidina tvůrčí svobody, volnějšího časového režimu i to, že se nebudou muset bát, zda neodradí sponzory.

On-line platformy dnes díky tomu píší novou televizní éru. Potvrzuje to i 46 nominací, které mohou seriály vyrobené Amazonem a Netflixem proměnit tuto neděli na udílení televizních cen Emmy.

Tina Feyová své kontroverzní téma využila v seriálu nazvaném Unbreakable Kimmy Schmidt o švitořivé naivce, která uteče svému únosci – reverendovi apokalyptického kultu – a přestěhuje se do New Yorku.

„Příběh o unesené ženě, jež se snaží začít druhý život, je potenciálně choulostivý. Ale když se s ním vypravíte za Netflixem, nemají s ním problém,“ tvrdí Feyová.

Její seriál může v neděli získat sedm cen včetně Emmy pro nejlepší komedii. Šanci na úspěch má ale Netflix také s politickým thrillerem House of Cards a vězeňským dramatem Orange is The New Black. Amazon zase doufá v úspěch svého průkopnického transgenderového seriálu Transparent.

Své televizní seriály a filmy Amazon nabízí za částku 99 dolarů za rok, kterou stojí členství v jeho klubu nazvaném Amazon Prime. Vybrané pilotní díly zpřístupňuje on-line, a sami diváci tak rozhodují, ze kterých vzniknou celé řady seriálů.

Model takzvaného on-demand videa, kdy se kompletní řada seriálu uvolňuje naráz, je výhodnější i pro diváky. Ti se na jednotlivé epizody mohou dívat vlastním tempem. Autorům pak odpadá starost o správné zařazení pořadu do vysílacího schématu, o tom, kam umístit reklamní přestávky, i případné neshody se sponzory nad obsahem.

„Neexistuje téma, které by nedostalo zelenou. Nemusíte se bát sponzorů ani institucí,“ dodává Tina Feyová.

Skoro deset let se na televizní obrazovky snažili dostat i autoři nadcházejícího seriálu The Man In The High Castle podle dle románu Philipa K. Dicka, jenž vypráví o alternativní Americe přemožené nacisty ve druhé světové válce. Pro téma tvůrci našli pochopení až u Amazonu.

„Nebýt Amazonu, seriál by neexistoval,“ tvrdí Isa Dicková Hackettová, dcera zesnulého spisovatele a výkonná producentka projektu. Ta seriál nabízela BBC i stanici Syfy. Nyní bude mít na Amazonu premiéru v listopadu.

„Je neuvěřitelně ambiciózní a dotýká se citlivého tématu. Lidé nám namítali, že se jim nechce natáčet seriál o nacistech,“ líčí Hackettová.

Brazilský filmař José Padilha zdůrazňuje, že se svým španělsko-anglickým seriálem Narcos z prostředí obchodu s drogami se mohl obrátit jedině na Netflix. Udělal to proto, že Netflix funguje ve více než padesáti zemích světa včetně těch, kde se hovoří španělsky.

„Chtěli jsme, aby byl seriál dvojjazyčný, jako je i toto prostředí ve skutečnosti dvojjazyčné. Netflix má publikum, kterému takové rozhodnutí nevadí,“ míní Padilha, jehož seriál Narcos vydal Netflix minulý měsíc.

Trend streamovaných seriálů potvrzuje i příchod hollywoodských osobností, které se televizi doposud vyhýbaly.

Woody Allen, jenž v televizním průmyslu nepracoval padesát let, chystá na příští rok seriál pro Amazon. Brad Pitt a Angelina Jolie každý připravují vlastní film pro Netflix.