Hlavní cenu Torontského filmového festivalu v neděli obdržel film Room. Vznikl adaptací stejnojmenného, na Man Bookerovu cenu nominovaného románu o matce a dítěti, které roky žili v zajetí.

Snímek získal cenu diváků, kteří rozhodují o vítězích festivalu. V předchozích letech vybrali filmy, jež později obdržely Oscara – šlo o Milionáře z chatrče, Královu řeč nebo 12 let v řetězech. Vloni diváci zvolili film Kód Enigmy, jenž byl později na Oscara alespoň nominován.

Film Room vznikl adaptací knihy, již roku 2010 napsala v Irsku narozená spisovatelka Emma Donoghueová, dnes žijící v Kanadě. Knihu pod českým názvem Pokoj roku 2011 vydalo nakladatelství Knižní klub.

Předloha i výsledný snímek lecčím připomínají osud Rakušanky Elisabeth Fritzlové, kterou ve sklepě svého domu roky držel vlastní otec. Dceru sexuálně zneužíval, porodila mu několik dětí.

Hlavní postavou filmu Room je Jack, jenž za celý život poznal pouze místnost, kterou obývá se svojí matkou. Snímek popisuje i to, jak se Jack dostane do okolního světa a jak je pro něj obtížné se v něm zorientovat.

Režisér filmu Lenny Abrahamson se předávání cen v Torontu nezúčastnil, pouze zaslal děkovnou řeč. V té vyzdvihl autorku knihy Donoghueovou, jejíž „překrásný román to vše začal“.

Na festivalu dále bodoval snímek Desierto s hercem Gaelem Garcíou Bernalem o skupince Mexičanů, kteří se snaží emigrovat do Spojených států. Místo toho ale musí prchat před vyšinutým samozvaným strážcem zákona.

Snímek ve zvláštní festivalové sekci získal i Cenu mezinárodní federace filmových kritiků.

Když García Bernal cenu přebíral, řekl, že migrace je v současnosti důležitým tématem kvůli „nenávistným projevům“, jež zaznívají od politiků. Film je podle něj věnován všem, kteří migrují „ne proto, že si to vybrali, ale protože jim nezbývá nic jiného“.

Nejlepším dokumentem diváci vyhlásili snímek Winter on Fire: Ukraine’s Fight For Freedom. Ten se příští měsíc objeví na službě Netflix.

V programové sekci Midnight Madness, která se zaměřuje na horory a nekonvenční snímky, dali návštěvníci festivalu nejvíc hlasů titulu Hardcore. Ten natočil ruský režisér Ilja Najšuller.

Dobrodružný akční snímek vypráví o kyborgovi, který se snaží dopátrat své minulosti, a celý byl natočen z pohledu první osoby.

Skončil tak 40. ročník torontského festivalu, který často slouží jako odrazový můstek pro filmy, jež později bodují na Oscarech nebo díky festivalu získají celosvětovou distribuci.

Cenu filmových kritiků FIPRESCI na festivalu získal také slovenský snímek nazvaný Eva Nová. Hraný debut režiséra Marko Škopa uspěl v sekci Discovery v konkurenci třiceti titulů z celého světa, jak upozornil server Cinepur.cz.

Podle něj kritici ocenili zejména výkon Emílie Vášáryové, která ve filmu ztvárnila abstinující alkoholičku, jež se snaží získat zpět lásku svého syna. Coby bývalá slavná herečka také usiluje o to, aby se její život vrátil do starých kolejí.