Vysoká návštěvnost samozřejmě není podmínkou k získání Oscara. Nevalný počet diváků, kteří o víkendu přišli do amerických kin na nový film o zesnulém zakladateli Applu Stevu Jobsovi, ale v branži vyvolává pochyby, zda tento snímek může na Oscary ještě vůbec pomýšlet.

Přitom zpočátku film provázely kladné ohlasy i silná návštěvnost ve vybraných kinech v New Yorku a v Los Angeles, kde se promítal s předstihem. A protože jde zároveň o životopisný snímek vyprávějící o uznávané osobnosti, čekalo se, že bude kandidátem na Oscara za nejlepší film, režii, herecký výkon i za scénář.

Tento víkend, kdy snímek natočený Dannym Boylem a produkovaný společností Universal Pictures vstoupil do amerických kin, ale diváky nezaujal. Za víkend utržil pouhých 7,3 milionu dolarů a momentálně má na kontě jen 10 milionů dolarů. Kvůli tomu jej hollywoodský časopis Variety označil za propadák.

„Ještě nedávno vypadal jako jasný oscarový kandidát, teď se ta představa začíná rozplývat,“ uznává David Poland, šéfredaktor webu Movie City News. „Pokud se bude dál říkat, že ten film propadl, jeho šance to sníží. Propadáky ceny nedostávají.“

Analytici specializující se na Oscary upozorňují, že americká Akademie filmového umění a věd, která ceny uděluje, na komerční úspěch nikdy nebrala zřetel. V poslední dekádě udělila Oscary i filmům Smrt čeká všude nebo Birdman. Oba měly nízkou návštěvnost.

Tento rok je však konkurence tak velká, že „komerční neúspěch filmu o Stevu Jobsovi rozhodně nepomůže,“ dodává Pete Hammond, kritik a sloupkař zabývající se filmovými cenami na webu Deadline.com.

Snímek nazvaný Steve Jobs je v pořadí už třetím titulem o marketingovém géniovi Applu, který zemřel roku 2011. Jako první šel do kin roku 2013 film nazvaný jOBS, v němž hrál Ashton Kutcher. Letos v září následoval dokumentární film režiséra Alexe Gibneyho.

Tomu, aby nový film o Jobsovi pomýšlel na Oscary, podle Variety stojí v cestě několik věcí: tvrdá konkurence, případná únava veřejnosti Jobsovou osobností, příliš málo osobitý výkon herce Michaela Fassbendera v hlavní roli a potenciálně i to, pokud by snímek příliš rychle opustil biografy.

Universal se ke kauze odmítl vyjádřit, šéf jeho americké distribuce Nick Carpou ale Variety řekl, že studio ve film neztratilo důvěru. „Budeme ho dál podporovat na trzích, kde naplňuje svůj potenciál,“ řekl Carpou. „Kritici ho přivítali a existují trhy, kde je o ten film zájem.“

S tím souhlasí i Tom O’Neil, zakladatel serveru Goldderby.com, jenž se zaměřuje na filmové ceny. „Až dojde na předávání Oscarů, ten film bude mít úspěch,“ věří O’Neil. „Tohle celé mu nijak neublíží. Voliči akademie ho zbožňují, všichni o něm mluví. Toto je jen drobný zádrhel,“ tvrdí O’Neil v narážce na slabý komerční výsledek.

Režisér Danny Boyle, herec Michael Fassbender, scenárista Aaron Sorkin i britská herečka Kate Winsletová jsou už nějakou dobu všichni označováni za možné kandidáty na Oscara – přestože nominace se vyhlašují až v lednu a ceny udílí v únoru.

Podle kritika Hammonda bude mít Universal co dělat, aby se na film do té doby nezapomnělo. „Jakmile do biografů přijdou očekávané vánoční snímky, Steve Jobs začne kina rychle opouštět,“ míní.

Hollywoodští odborníci očekávají, že Universal v propagaci filmu změní strategii a pokusí se setřást nálepku komerčního propadáku, která na snímku nyní ulpěla.

A to by bylo snazší, kdyby šlo o film s lepším názvem, poznamenává Tom O’Neil. „Nazvat ho jednoduše Steve Jobs znamená, že si divák řekne: to vím, ten příběh znám, na to už chodit nemusím,“ upozorňuje.