Tajný agent ve službách Jejího veličenstva James Bond a Charlie Brown, páníček animovaného psa Snoopyho, o víkendu zvedli návštěvnost severoamerických kin. Nová bondovka Spectre i snímek nazvaný "Snoopy a Charlie Brown. Peanuts ve filmu" během svého prvního víkendu přilákaly do kin davy lidí.

Spectre z projekcí v 3929 kinech utržil 73 milionů dolarů, což je druhý nejlepší výsledek v této sérii o agentovi 007 – pořád je to ale méně, než kolik utržil předchozí díl Skyfall. V jeho případě to roku 2012 za první víkend bylo 88,4 milionu dolarů. Oproti Spectre měl ale Skyfall lepší recenze a ostatní studia proti němu nevyslala konkurenceschopné tituly.

Ještě minulý pátek analytici odhadovali, že tržby Spectre by mohly překročit hranici 80 milionů dolarů. Kvůli nevlídným recenzím na novou bondovkou a atraktivitě filmu Snoopy a Charlie Brown se ale odhady nenaplnily.

Ze Spectre je přesto celosvětový hit. V zahraničí utržil 200 milionů dolarů a dohromady s čísly z Velké Británie, kde se film začal hrát s předstihem, už má na kontě téměř 300 milionů. Výroba snímku ale stála 250 milionů dolarů a vzhledem k nákladům na marketing musí bondovka utržit 650 milionů dolarů, aby se zaplatila.

Sága o Jamesi Bondovi se nyní nachází na rozcestí. Herec Daniel Craig, kterého kritici chválí za to, že postavu agenta 007 prohloubil po emocionální stránce a uvedl ji do nebezpečnějších situací, naznačil, že nadále Jamese Bonda hrát nebude.

Už nyní se tak spekuluje, kdo by Craiga mohl v roli nahradit. Společnosti Metro-Goldwyn-Mayer a Eon Productions, které za bondovskou sérií stojí, zároveň váhají, jak budou příští snímky ze série uvádět do kin. S filmem Spectre jim vypršela distribuční smlouva se společností Sony. Toto studio bude o prodloužení smlouvy zřejmě usilovat, o kontrakt ale svede bitvu s konkurenty z Warner Bros. a Paramountu.

Na film o špionovi, který si potrpí na protřepané, ale nemíchané martini, o víkendu v severoamerických kinech chodili zejména starší diváci. Ti mladší dali přednost snímku Snoopy a Charlie Brown. Adaptace populárního komiksu od Charlese Schulze utržila 45 milionů dolarů z projekcí v 3897 biografech. Výroba filmu stála společnost Blue Sky, autora ságy Doba ledová, 100 milionů dolarů.

Do limitované distribuce studio Open Road o víkendu pustilo film Spotlight, o němž se hovoří jako o možném kandidátovi na Oscara. Film vypráví, jak novináři z deníku Boston Globe popsali sexuální zneužívání dětí kněžími z katolické církve v Bostonu.

Snímek se začal promítat v pěti kinech a utržil 302 276 tisíc dolarů – tedy v průměru přes 60 tisíc dolarů na jeden biograf. V následujících týdnech se Spotlight začne hrát ve stále více biografech. O svátku Dne díkůvzdání, který letos připadá na 26. listopadu, už by jej mělo promítat 500 kin.

"Celý víkend jsme ve všech kinech měli vyprodáno," konstatuje o úspěchu Spotlightu Jason Cassidy, šéf marketingu studia Open Road. "Několik biografů muselo dokonce přidávat projekce."

Společnost Fox Searchlight do kin v omezeném počtu pustila další film, který má oscarové ambice. Dobový romantický snímek nazvaný Brooklyn se začal hrát v pěti kinech, kde utržil 237 389 dolarů – v průměru přes 36 tisíc na jeden biograf.

A společnost Bleecker Street začala promítat Trumbo, životopisný film o scenáristovi Daltonu Trumbovi, který se v 50. letech v USA ocitl na takzvané černé listině. Trumba ve filmu hraje Bryan Cranston. Film utržil 77 229 dolarů, průměrně přes 15 tisíc v jednom kině. Brzy se začne promítat v Chicagu, Bostonu, Washingtonu, Phoenixu, San Francisku a v Palm Springs.

"Jsme si vědomi toho, že to je běh na dlouhou trať," uvedl Jack Foley, šéf distribuce Bleecker Street. "Rádi bychom snímek měli v širší distribuci do Dne díkůvzdání. Pak uvidíme, kam to povede dál," dodal.