Trvale zhruba 350 milionů korun by měl českým filmařům od letoška každoročně rozdělovat Státní fond kinematografie.

Po dobách "bídy", kdy měl například v roce 2005 k dispozici 58 milionů korun, je to suma, která je srovnatelná s podporou kinematografie v okolních evropských státech. Stabilní zdroje fondu umožní zákon o audiovizi, který je nyní v parlamentu v závěrečné fázi schvalování.

Po veřejné debatě se členy rady fondu na filmovém festivalu Finále v Plzni to uvedla ředitelka fondu Helena Bezděk Fraňková.

Původní zákon zahrnoval jen dva druhy poplatku – korunu z každého lístku do kina a výtěžek z prodeje licencí na staré filmy ve správě fondu. Ty dříve vydělávaly 85 až 100 milionů korun, ale čím jsou starší, tím o ně mají televizní stanice menší zájem.

Podle nového zákona platí do fondu každý, kdo ke své činnosti používá filmy.

"Loni se řeklo, že těch 200 milionů korun, co měl fond v letech 2013 až 2015, je málo. Stát se konečně přiznal k tomu, že kinematografie je umění, a začal participovat ze státního rozpočtu," řekla Fraňková.

Novelu zákona o audiovizi, kterou připravilo ministerstvo kultury a fond, schválila vláda loni v květnu. "Pokud to dobře dopadne, bude stát dávat každý rok stejnou sumu, jako nám dávají ročně v součtu kina, televize, 'kabely' a satelity, což by bylo těch 180 až 200 milionů korun," uvedla.

Novela sice ještě neplatí, ale ministr kultury vyjednal, že už letos dostane fond 180 milionů korun, a proto už rozděluje 350 milionů korun.

"Aby to fungovalo, musí se podporovat celý řetězec, tedy od scénáře přes vývoj, výrobu, distribuci po festivaly," uvedla Fraňková.

Fond si do podzimu v šestileté koncepci stanoví cíle a priority, tedy nástroje k dosažení kvalitního vývoje, výroby, distribuce, péče o filmové prostředí a propagace. Žadatelé musí vědět, že pokud začnou vyvíjet náročný film, peníze na něj budou, až snímek půjde do výroby.

"Nemůžeme očekávat, že výsledek přijde za rok," uvedla Fraňková. Podle ní nebude vznikat třikrát víc filmů, ale budou jiné. Mělo by jít o snímky, které byly vývojově komplikované a drahé a dosud nebylo možné je realizovat. Půjde hlavně o historické a výpravné filmy, na něž producenti často rezignovali.

Pokud Česko dává větší dotace, budou se lépe shánět i zahraniční koproducenti, jejichž počet už roste, dodala ředitelka fondu.