Film Ben Hur v severoamerických kinech o víkendu narazil. Nejnovější pokus o remake historického eposu, v němž figurují závody čtyřspřeží, během prvních dnů v kinech utržil pouhých 11,4 milionu dolarů. Pro snímek, jehož výroba stála 100 milionů, je to tragický výsledek. Ben Hur se zařadí k největším propadákům léta.

Román spisovatele a generálmajora z americké občanské války Leeho Wallaceho z 19. století nazvaný Ben Hur: Příběh Kristův zfilmovaly společnosti Metro-Goldwyn-Mayer a Paramount Pictures. Není to poprvé – podle knihy roku 1959 vznikl velkorozpočtový snímek s Charltonem Hestonem v hlavní roli.

V nynější adaptaci se role potomka významného židovského rodu, jenž se snaží pomstít adoptivnímu bratrovi, ujal herec Jack Huston, bratra hraje Toby Kebbell.

"Je to největší výbuch léta," komentuje komerční výsledek titulu Jeff Bock, analytik ze společnosti Exhibitor Relations.

Přestože zhruba 80 procent rozpočtu uhradila firma MGM, bude snímek vnímán především jako propadák Paramountu. Tomuto studiu se poslední dobou nedaří – očekávání nenaplnily ani jeho nedávné projekty Želvy Ninja 2 a Zoolander No. 2.

Propagace snímku Ben Hur se zaměřila především na americké křesťany. Studio oslovovalo pastory a organizovalo projekce pro představitele různých církví. Kromě toho autoři doufali, že na film pomohou upozornit producenti Mark Burnett a Roma Downeyová, kteří si pozornost věřícího publika v USA získali snímkem Son of God a miniseriálem The Bible.

Jenže Ben Hur nyní za první víkend v kinech zaznamenal nižší tržby než zfilmovaný Noe, jenž debutoval se 47 miliony dolary, a dokonce méně než 24 milionů dolarů, což byl po prvním víkendu výsledek Exodu: Bohů a králů. V obou případech šlo rovněž o hollywoodské projekty zpracovávající biblickou tematiku.

Na Ben Hura podle průzkumů přišlo 51 procent žen, přes 94 procent diváků bylo starších 25 let. Filmu se dařilo spíš na jihu a jihozápadě USA, kde žije víc věřících. Naopak v sekulárnějších částech země, na západním pobřeží či na severovýchodě, se přilákat diváky nedařilo.

Největším problémem Ben Hura je zjevně to, že neoslovil širší skupinu než křesťany. Viceprezident Paramountu Rob Moore ale také poznamenává, že jde již o několikátý remake či pokračování, na něž letos diváci nebyli zvědaví – podobně narazili na nezájem publika rovněž noví Krotitelé duchů či film Den nezávislosti: Nový útok.

"Říká to cosi obecnějšího," tvrdí Moore. "Jako by nám diváci vzkazovali, že o remaky a pokračování mají zájem, jen pokud ty filmy předčí originál."

Ben Hurovi by nicméně mohl pomoct výsledek v zahraničí, kde zatím utržil 10,7 milionu dolarů a kde se promítá zhruba na třetině trhů, kde vstoupí do distribuce. Lze očekávat, že celkové tržby v cizině se přiblíží až ke 100 milionům dolarů. Stále to nebude dost na to, aby se filmaři finančně zahojili, alespoň ale přestanou krvácet.

Vzhledem ke klopýtnutí Ben Hura se tak na první příčce návštěvnosti severoamerických kin třetí víkend po sobě drží snímek Sebevražedný oddíl. Film o skupině zlých superhrdinů, jejž natočilo studio Warner Bros., utržil 20,7 milionu dolarů a v USA má na kontě 262,3 milionu dolarů. "Daří se nám skvěle," konstatoval Jeff Goldstein, viceprezident distribuce Warner Bros., podle něhož Sebevražedný oddíl brzy dosáhne hranice 300 milionů dolarů.

Ta představuje také dosavadní rekord herce Willa Smithe, jenž v Sebevražedném oddílu účinkuje. Ze všech jeho filmů byl nejúspěšnější první, Den nezávislosti z roku 1996. V USA bez započtení inflace utržil 306,2 milionu dolarů.

O víkendu do severoamerických kin dále vstoupila komedie Týpci a zbraně vyprávějící o překupnících zbraní. Utržila skromných 14,3 milionu dolarů a v tabulce návštěvnosti skončila třetí. Projekt zaštítilo studio Warner Bros. částečně z vděku režisérovi Toddu Phillipsovi, který pro něj v minulosti natočil trilogii Pařba ve Vegas, Pařba v Bangkoku a Pařba na třetí.

Týpci a zbraně, v nichž účinkují herci Jonah Hill a Miles Teller, stáli zhruba 45 milionů dolarů. Publikum z 56 procent tvořili muži, 51 procent diváků bylo mladších 35 let.

"Na Todda Phillipse jsme pyšní," konstatuje viceprezident studia Goldstein. "Natočil zábavný, chytrý film, který bude mít úspěch ještě několik týdnů."

Jelikož Ben Hur se o víkendu zaměřil na věřící a Týpci a zbraně na dospělé, nezávislá společnost Focus Features zkusila oslovit dětské diváky. Do kin uvedla animovaný příběh Kubo a kouzelný meč o chlapci a opici, kteří se ve starověkém Japonsku snaží najít kouzelnou zbroj. Jde o nejnovější projekt studia Laika, které stálo za filmy Norman a duchové či Škatuláci.

Rozpočet snímku byl zhruba 55 až 60 milionů dolarů, za první víkend teď Kubo a kouzelný meč utržil 12,6 milionu. Skončil tak v tabulce návštěvnosti na čtvrtém místě. Na poměry studia Laika je to spíš slabší výsledek, filmu by ale mohly pomoci příznivé recenze.

Druhý víkend po sobě biografy promítaly snímek společnosti Sony nazvaný Buchty a klobásy, jenž utržil 15,3 milionu dolarů. Oproti minulému týdnu to představuje propad o 55 procent, film má celkově na kontě 65,3 milionu dolarů.

O páté místo v tabulce návštěvnosti se Ben Hur dělí s disneyovkou Můj kamarád drak. Remake dětského filmu z roku 1977 utržil 11,3 milionu dolarů, po dvou týdnech zatím nashromáždil 42,9 milionu.

Související