A nejhorší ze všeho jsou trpaslíci, pravil v cimrmanovské hře Dlouhý, široký a krátkozraký děd Vševěd. Přes jisté sympatie k novému televiznímu projektu Trpaslík Jana Prušinovského a Petra Kolečka se nyní chce moudrému dědovi přitakat.

První společný počin těchto dvou tvůrců, seriál Okresní přebor, působil jako zjevení. Přesně odpozorované prostředí venkovského fotbalu i venkovských vztahů dalece přesahovalo standardy českého komediálního seriálu.

Už tehdy v roce 2010 bylo vidět, že režisér Prušinovský zná ambiciózní zahraniční seriály a nebojí se ani v tomto odlehčeném žánru vyprávět pomocí obrazu. Dialogy nebyly televizně napsané a divadelně deklamované, působily přirozeně, ať už se postavy překřikovaly na hřišti, či nad desátým pivem v hospodě.

S nynějším projektem Trpaslík však tvůrci unikli z vesnice do města a z "chlapského" fotbalového žánru kamsi na dosah dětského seriálu Arabela. A ani jeden z těch dvou přesunů nedopadl příliš dobře.

Šestidílný seriál o kouzelné figurce trpaslíka, která každému splní jedno přání, stojí na typizovaných postavách a trošku bláznivých vypravěčských postupech dětských seriálů. Přitom se však od jednoduché morálky bajek a pohádek ohlíží i k dospělejší a realističtější komice.

Když patnáctiletý Ludvík, který zbožňuje hip hop, najde během školních zahradnických prací na kompostu kouzelného trpaslíka, přeje si, aby byl černochem a aby cítil hudbu jako oni. A podobně sobecky či bez rozmyslu v každém dílu magickou sošku využije jiná postava − od Ludvíkovy matky až po nespokojeného důchodce.

Seriál tudíž představí nesourodé spektrum protagonistů, od vypočítavého strýce právníka přes jeho nešikovného podřízeného až po senilního dědečka. Důchodce v podání Petra Nárožného jako by patřil do dětských seriálů typu Arabely. Ludvíkův otec, který v garáži kouří "trávu" a poslechem kapely Citron vzpomíná na zašlou bigbítovou slávu, by zapadl spíše do vsi, kde se odehrával Okresní přebor.

Ale i ten otec hraný Michalem Suchánkem působí přirozeněji než dětští protagonisté. O tom, zda mezi rapery na základních školách dnes "letí" oldschoolové hiphopové kapely jako Run-D.M.C., by se dalo pochybovat. Nezpochybnitelné však je, že chování teenagerů tvůrci nemají odpozorované jako ty zaplivané prostory fotbalových šaten. Stává se tak například, že se patnáctiletý hiphoper Ludvík ptá své malé sestry, jak se dá na škole sehnat marihuana. Pokud má jít o bourání stereotypů, moc se to nepovedlo.

Prušinovský umí vybudovat dílčí atmosféru obrazem či střihem a některé dialogy působí neotřele, byť zdaleka nejsou tak vtipné jako ty v Okresním přeboru či v dalším seriálu obou tvůrců − Čtvrté hvězdě. Jenže občas do toho vpadne zcela karikaturní scéna − třeba s důchodkyní, která na přeměněného Ludvíka křičí "Teroristo!" a označuje ho za "Negroameričana".

Seriál je na rodinný pořad vůbec plný vulgarismů, ale jimi se realitě nepřibližuje. Soudržný prostor věrohodného maloměsta po vzoru Prušinovského filmového dramatu Kobry a užovky se tu − celkem pochopitelně − vytvořit nepodařilo. A neobstojí ani jako pohádkové městečko.

Žánr pro dětské diváky dnes skomírá a Prušinovský v něm dokáže na malou chviličku vykřesat lehkost jako z dílny tvůrců Arabely Miloše Macourka s Václavem Vorlíčkem.

Čistě situační komika zase pobaví v odbočce k žánru zombie hororu v samém závěru. Jindy se na chvilku obnaží předsudky zamindrákovaného "fotra", který běduje, že nemůže mít za syna černocha, když jsou všichni kolem včetně něho samotného rasisti − jenže Okresní přebor se s podobnými tématy uměl vypořádat komplexněji i elegantněji. V Trpaslíkovi to vše nějak nejde dohromady.