Obraty nezávislých produkcí v české filmové a televizní tvorbě překonaly loni miliardu korun, a dostaly se tak na rekordní hodnotu. Celkem český audiovizuální trh v roce 2017 již druhý rok po sobě zaznamenal mírný propad a jeho celkový obrat loni činil 6,329 miliardy korun. Na tiskové konferenci v Karlových Varech to v pondělí uvedli zástupci Asociace producentů v audiovizi (APA).

Asociace od roku 2002 sbírá a vyhodnocuje data o obratu svých členů - nezávislých producentů v oblasti zahraniční zakázky, reklamy, české filmové a televizní tvorby, dokumentu a animace. APA zastupuje 99 produkcí, což je 90 procent českého trhu.

Do nárůstu objemu české produkce se podle předsedy APA Vratislava Šlajera promítá navýšení rozpočtu Státního fondu kinematografie.

"Poprvé jsme sledovali i strukturu toho obratu a vyšlo nám, že 605 milionů byl český film, 407 milionů televizní tvorba a 28 milionů on-line produkce," řekl Šlajer k české filmové a televizní produkci.

Distributoři loni uvedli do kin v Česku celkem 281 filmů, z toho 59 premiérových snímků z domácí produkce - 32 hraných, 20 dokumentů a dva animované. Česko produkuje kromě krátkých filmů a pár dílů televizních seriálů jeden až dva animované filmy ročně. Loni diváky nejvíce zaujal Hurvínek a kouzelné muzeum. V návštěvnosti se umístil až na 22. místě se 187 000 diváků, prodal se ale do 90 zemí. Produkce českých animovaných filmů trpí podle APA dlouhodobým podfinancováním, rozpočty české animované produkce dosahují 11 procent evropského průměru. Pokračování nejúspěšnějšího českého animovaného seriálu všech dob Pat a Mat vzniká souběžně v ČR a v Číně.

Celkový obrat českých produkčních společností sdružených v APA ale oproti roku 2015, který byl s celkovým obratem nejvyšší se sumou 6,759 miliardy korun, loni klesl o sedm procent. Trend trhu určují zejména produkce zabývající se zahraniční zakázkou, ty ve srovnání s rokem 2015 klesly o 0,546 miliardy korun, s rokem 2016 pak o 0,4 miliardy korun.

Výrazně trend ovlivňuje i reklamní produkce, kde sice data naznačují mírný nárůst, ale podle asociace odráží jen rozšíření její členské základny. Po odečtení obratu nových členů obrat reklamní produkce meziročně klesl - předloni byl 2,203 miliardy, loni 2,131 miliardy korun.

Reklamní produkci podle asociace kromě globálních trendů ovlivnilo i loňské ukončení intervencí České národní banky, které zahraničním klientům zakázky v ČR zdražilo.

Nejvíce produkce tíží termíny k získání povolení pro zábor lokací, které prodloužila novela silničního zákona. Platí od ledna 2016 a snížila flexibilitu produkcí vůči zahraničním partnerům již v témže roce, uvádí APA. Během loňska zahraniční i domácí klienti přesouvali práci do jiných zemí, kde je legislativa vstřícnější. Na povolení dnes musí produkce čekat až tři týdny, což znamená, že od chvíle, kdy si štáb vybere lokaci, která by se mu líbila, může začít točit až za tak dlouhou dobu - a na to štáby podle APA nemají čas, respektive rozpočty.

Podle APA přišly loni reklamní produkce kvůli dlouhým lhůtám k získání záboru o 20 až 50 procent zakázek.

Související