Filmy a seriály produkované televizními stanicemi nebo internetovými společnostmi by se v budoucnu mohly objevit i v soutěži karlovarského festivalu. Na to, že filmy s festivalovým potenciálem, tedy snímky nízkorozpočtové, artové či nezávislé, dnes vznikají častěji mimo zavedená filmová studia, poukázalo letos několik debat festivalových hostů. Některé velké festivaly podobnou produkci do soutěží nepouštějí, programový ředitel karlovarské přehlídky Karel Och řekl, že zdejší festival vybírá filmy jen podle jejich kvalit a vhodnosti pro soutěž festivalu kategorie A.

Zejména oscarový režisér Barry Levinson poukázal na festivalu na to, že filmy podobné jeho Rain Manovi dnes nevznikají ve velkých studiích, ale spíše v televizní produkci. Filmový průmysl, respektive byznys, podle něj už zcela vzdal natáčení filmů o skutečných lidech, problémech současnosti a produkuje jen komiksy nebo horory. Dodal zároveň, že je mu jedno, kde jeho film vznikne a kde ho lidé uvidí - jde mu prý hlavně o příběh. Svůj poslední snímek natočil v produkci HBO, filmy točí také Netflix či Amazon.

Právě Netflix bývá ale ve sporu s některými festivaly. Ve Varech se filmy od Neflixu již dříve promítaly, v Cannes byly i v hlavní soutěži, pak se ale společnost původně vzniklá pro distribuci filmů dostala s festivalem do sporu, když soutěžní snímky nechtěla představit ve francouzských kinech.

"Pro nás je v zásadě jedno, kdo daný film vytvořil - zda to je soubor velkých producentů nebo televize. Záleží nám na samotném filmu, jeho kvalitě a jeho vhodnosti pro naši soutěž," řekl Och. Ale obecně ve Varech vysokorozpočtové filmy z velkých studií nesoutěží, jde spíše o individuální producenty. "To, co hrajeme v hlavní soutěži, je trochu nezávislejší. Nebráníme se ničemu a dovedeme si představit film vyprodukovaný televizním kanálem či internetovým serverem, pokud bude splňovat naše nároky na umělecký film áčkového festivalu," řekl.

 

Letošní festival dnes skončí předáním cen a vyhlášením vítězů. Loni zvítězil v hlavní soutěži režisér Václav Kadrnka s filmem Křižáček.

"Letošní hlavní festivalová soutěž přinesla 12 zážitků, troufám si říci, že velmi odlišných a různorodých, a dosavadní reakce na filmy jsou minimálně zajímavé," hodnotí Och hlavní soutěž. "Jsou tam samozřejmě filmy, o kterých jsme věděli, že budou více spojovat než rozdělovat, ale zároveň na příkladu českého filmu Domestik nebo rakouského snímku Do noci máme i filmy, které publikum polarizují, což chceme. Nejhorší představa pro nás je, že máme filmy, na které divák, ať už laický, nebo profesionál, zapomene pět minut po projekci," říká Och. "Chceme, aby se o filmech hovořilo a aby vzbuzovaly reakce, v tomto směru jsme spokojeni," uzavřel.

V hlavní soutěži jsou letos dva české filmy, nejsou zastoupeny některé filmařsky silné západní země. Pořadatelé festivalu připomínají, že tlak na trh a marketing je u západních kinematografií větší, proto tamní filmaři své novinky směřují na jarní Cannes nebo pak až na podzimní festivaly. "Ale často nechtějí producenti čekat a rozhodnou se pro Vary, říká Och.