Český hudební trh vykázal nárůst. Zpráva Mezinárodní federace fonografického průmyslu tvrdí, že tržby z prodeje hudby se loni zvedly meziročně o 11 procent na 555 milionů korun. Hlavní podíl tom měla levná CD, která se prodávají jako přílohy novin.

Vyšší tržby byly i z prodeje digitální hudby, naopak odbyt klasických CD a DVD šel dolů. V předchozích letech hudební vydavatelství zejména kvůli nelegálnímu stahování hudby z internetu hlásila pokles tržeb.

Ředitelka české pobočky Mezinárodní federace fonografického průmyslu (IFPI) Petra Malá Žikovská ČTK sdělila, že zatímco v roce 2007, kdy prodej hudebních příloh novin startoval, činila hodnota prodeje těchto CD zhruba 42 milionů korun, tak loni se tržby prudce zvýšily na 183 milionů korun.

Čtěte také

"Je samozřejmé, že příbaly svou nízkou cenou nepřinášejí hudebním vydavatelům takovou marži, jako prodeje standardní, nicméně je pozitivním faktem pro hudební branži, že spotřebitelé za hudbu utratili v loňském roce více než v tom předcházejícím," uvedla.

Obchody, trafiky a další prodejní místa na českém trhu loni zaplavilo nejméně 219 milionů levných filmových DVD a CD přikládaných jako přílohy k novinám a časopisům. To je zhruba trojnásobek ve srovnání s rokem 2007.

Příjmy z prodeje digitální hudby v roce 2008 díky internetových obchodům s legálně stahovanou hudbou vzrostly o 24,7 procenta na téměř 30 milionů korun. "Podíl digitálních prodejů tedy dosáhl 8,7 procenta objemu prodeje fyzických nosičů oproti 5,4 procenta v roce 2007," podotkla šéfka české pobočky IFPI.

Naopak obrat z prodeje fyzických hudebních nosičů CD a DVD (bez příbalových CD) se loni meziročně snížil bezmála o 22 procent na 343,5 milionu korun. Počet prodaných CD a DVD v kusech ale klesl pomalejším tempem o 14,8 procenta, protože jejich průměrná cena byla nižší.

"V celkovém součtu standardních fyzických prodejů, digitálních prodejů a prémiových prodejů pak celý hudební trh dosáhl v roce 2008 objemu více než 555 milionu korun. Po deseti letech poklesů tak zaznamenal meziroční nárůst téměř 11 procent," komentovala statistiky Žikovská.

Zlatá léta 1996 a 1997  

Největší zájem o nákup hudebních nosičů měli čeští posluchači v letech 1996 a 1997, kdy domácí hudební průmysl zaznamenal tržby kolem 1,64 miliardy korun. V následujících letech ale prodej hudby hlavně kvůli nelegálního stahování hudby z internetu klesal.

Hudební vydavatelství si nyní hodně slibují od rostoucího prodeje digitální hudby přes internet. Stahovat hudbu legálním způsobem z internetu mohou čeští posluchači již déle než dva roky. Internetový prodej hudby a vyzváněcích melodií do mobilních telefonů by měl být podle Žikovské v budoucnu páteří hudebního průmyslu.

Členové české pobočky IFPI mají na domácím trhu podíl přibližně 91 až 93 procent. Nejsilnější pozici na trhu má vydavatelství Universal Music s 31,3 procenta, za ním následuje společnost Sony Music, jejíž podíl na trhu je 20,3 procenta. Třetí místo patří české pobočce EMI s podílem 17,4 procenta. Na dalších místech jsou firmy Supraphon (13 procent), Warner Music (9,8 procenta) a Popron Music (5,8 procenta).