Fenomenální třiašedesátiletý kytarista Carlos Santana se v rámci turné Universal Tone dnes vrátí do Prahy.
Kromě výběru největších hitů, nastřádaných za více než čtyřicetiletou kariéru, zahraje v O2 areně i převzaté skladby svých "kolegů - kytarových hrdinů".
Právě coververzím slavných "kytarových" písní totiž Santana věnoval nové album Guitar Heaven (Kytarové nebe).
Zpět k hard rocku
Koncem 60. let se Santana proslavil "latinizací" tvrdého rocku, jeho promísením se salsou a dalšími latinskoamerickými žánry. Poté měnil směr od jazz rocku k popu, vždy však s nezaměnitelnou latinskou příchutí. Nové album Guitar Heaven můžeme vnímat i jako návrat k rockovým kořenům.
Santana se rozhodl zařadit do svojí "hitparády riffů" písně od Rolling Stones, Cream, Led Zeppelin, AC/DC či Deep Purple.
Santanova volba coververzí si místy koleduje o vylámání zubů. Co nového může sofistikovaný, rozevlátý virtuos Santana udělat s notoricky známými, přímočarými riffy Back In Black od AC/DC či Smoke On The Water od "Párplů"?
Deska Guitar Heaven přesto nepůsobí jako zbytečná. Vyhrávkami, trylky a variacemi na původní riffy přetváří kytarista vybrané skladby do košatější, ryze "santanovské" podoby, aniž by je překombinoval a bral jim energii. Časté využívání afrokubánských polyrytmických vzorců není třeba zdůrazňovat, neboť je samozřejmostí.
Nadbytek kohoutů
Pokud už budí nahrávka nějaké podezření, pak podezření z populismu. Nejde o výběr notoricky známého repertoáru. Ten Santana obhájí tvrzením, že si chtěl zahrát skutečně "největší kytarovou klasiku všech dob", jak hlásá podtitul alba. Spíš se jedná o použití stejného triku jako na veleúspěšném albu Supernatural a následujících řadových deskách, kterým je přizvání plejády hvězdných hostů.
Hostující pěvci Joe Cocker, soulová diva India.Arie, Chris Cornell ze skupiny Soundgarden či Chester Bennington z Linkin Park jsou jako jednotlivci brilantní. Zvláště Cocker exceluje vHendrixově baladě Little Wing.
Rock v rytmu černošské hudby: Phil Collins se vrací k hudbě svého dětství - čtěte ZDE
„Symfonický“ Sting byl ve vyprodané O2 areně monumentální i vtipný - čtěte ZDE
Ale pochopitelně všichni prozpěvují ve stylu každý ptáček, jiný sad. Soudržnost alba sice zajišťuje nezaměnitelná Santanova kytara, ale lépe by asi dopadlo nastudování písní s jednou stálou sestavou.
Návštěvníci koncertu se naštěstí s tímto "interpretačním rozptylem" nesetkají. Hlavními vokalisty "živé" sestavy Santana Bandu zůstávají Tony Lindsay, který se Santanou vystupuje střídavě od roku 1991, a od roku 2005 spolupracující Andy Vargas.
Mistr předělávek
Samotný fakt, že se Santana rozhodl vydat album coververzí, není nečekaný. Santana hrál převzaté písně vždy a většinou zajímavě. Už jeden z průlomových Santanových hitů Black Magic Woman (1970) byl předělávkou písně kapely Fleetwood Mac.
Předělávkou natolik zdařilou, že ji posluchači běžně považují za Santanovo vlastní dílko. O dalších Santanových evergreenech jako Oye Como Va (nahrávka "krále mamby" Tito Puente) či She's Not There (původně dílo The Zombies) nemluvě.
Ale platí i přísloví o mistru tesaři. Na albu Guitar Heaven se Santana utnul třeba v baladě While My Guitar Gently Weeps od The Beatles, kterou zabil přílišným patosem.
Do programu turné Universal Tone zařadil Santana ty zdařilejší z nových coververzí. I v Praze zřejmě zahraje Sunshine Of Your Love (Cream), Whole Lotta Love (Led Zeppelin) a Can't You Hear Me Knocking od Rolling Stones.
Na předchozích zastávkách turné zavzpomínal kytarista i na svoje jazz-rockové období, zazněla třeba úprava Coltraneovy klasiky A Love Supreme. Koncert tak připomene nejen Santanovu kariéru, ale s trochou nadsázky celou historii rockových výbojů od 60. let.