Nadšené kritiky sklidilo v operním domě v kalifornském San Franciscu nastudování Janáčkovy opery Věc Makropulos pod taktovkou českého dirigenta Jiřího Bělohlávka.

Kromě Bělohlávka, který podle listu Financial Times úspěšně provedl orchestr především rytmickými úskalími operního díla, zazářila také finská sopranistka Karita Mattilová v ústřední roli nesmrtelné pěvkyně.

"Mattilové se podařilo úspěšně ztvárnit složitou postavu, která se pomalu ale jistě rozpadá zevnitř," chválí Financial Times. "Je pohrdavá, svádivá, nevypočitatelná, přímočará a neuvěřitelně smyslná. Když ale na povrch probleskne její skutečná vyprahlá existence, tají se při této proměně dech," píše list.

Režie se ujal kolega Mattilové z finské národní opery Olivier Tambosi. Ve vedlejších rolích se představili mimo jiné německý barytonista Gerd Grochowski nebo slovenský tenor Miroslav Dvorský.

Opera Věc Makropulos, kterou Leoš Janáček napsal na námět stejnojmenné hry Karla Čapka, se vrátila na jeviště sanfranciského operního domu po 17 letech.

Orchestr podle Financial Times sice občas lekaly Janáčkovy rytmické zvraty. Bělohlávek, který patří k největším specialistům na Janáčkovu tvorbu, ale hudebníky úspěšně provedl všemi úskalími složité hudební kompozice a opera pod jeho taktovkou místy "rozkvétala do nesmírné krásy".

Věc Makropulos bude v San Franciscu během listopadu uvedena celkem pětkrát.

Související