V Berlíně žijící mezzosopranistka Magdalena Kožená zařadila své vystoupení k novému koncertnímu cyklu Musica Holešov do šňůry zahrnující jinak velká evropská města. Zpívá při ní repertoár z nového alba Lettere amorose – jakési „písničky s kytarou“.

Ovšem vzhledem k původu skladeb, které pocházejí vesměs z počátku 17. století, je to přece jen trochu složitější: jde o milostné písně z doby, kdy se v hudbě renesance proměnila v baroko a kdy nastupující sloh umožnil nový způsob bezprostředního vyjádření emocí – přímočarých, působivých, výstižných, ve vší prostotě hlubokých, i pro dnešního posluchače snadno přístupných.   

Neodolatelně houpavé rytmy

Magdalena Kožená v tomto projektu spolupracuje se souborem Private Musicke, tvořeným několika hráči na strunné nástroje – dvě kytary, loutnu, theorbu, liru, violon a harfu, podpořené nevelkými dobovými bicími nástroji.

Po celý večer zněla krásně melodická hudba, často v neodolatelně houpavém rytmu, jemná a privátní, a přitom nijak banální.
 
Nakažlivá muzikalita sólistky i osmi skvělých instrumentalistů působila podmanivě. Koncert měl přátelskou atmosféru a zároveň parametry prvořadé události. Strhující umění, které působí naprosto samozřejmě a neprozrazuje, kolik je za ním práce.

Šťastný krok k baroku

Raně barokní hudbu Kožená teď delší dobu nezpívala, ale návrat k tomuto období je šťastným krokem.

„Když jsem slyšela desky tohoto souboru s jeho živými a originálními aranžmá, zamilovala jsem se do nich,“ poznamenala při besedě po koncertě. Autoři z počátku 17. století byli podle ní velmi moderní.

Do Holešova přivedl Magdalenu Koženou iniciátor cyklu zdejších koncertů Karel Košárek, který s ní také vystupuje; podle Kožené „kamarád a fantastický klavírista“.

Stejný program má pěvkyně uvést v příštím roce ještě v Brně a v Praze.

Repertoár své příští deska chce Kožená sestavit převážně z hudby francouzkých autorů 20. století. „Bude nekomerční,“ prohlásila.