Zarytí odpůrci její prvoplánově provokativní image i pozlátkově nablýskaného diskotékového popu musí kapitulovat před tvrdými fakty.

Lady Gaga je novodobým popkulturním fenoménem. Jen za letošní rok získala čtyřiadvacetiletá Newyorčanka s italskými kořeny dvě ceny Grammy, osm cen MTV, tři Brit Awards, k tomu desítky dalších dílčích cen.

Na kontě má umělkyně kombinující žánry popu, glam-rocku, dance a elektrofunku patnáct milionů prodaných alb The Fame a The Fame Monster a 55 milionů singlů, z nichž ty nejúspěšnější na středečním pražském koncertě nemohou chybět: Bad Romance, Paparazzi, Alejandro, Speechless, Telephone, Poker Face či Just Dance.

Lady Gaga nezvratně mění popovou scénu. Podívejte se, které její videoklipy tuto scénu ohromily nejvíc.

 

Poker Face

Jeden z nejoceňovanějších klipů Lady Gaga definoval všechny její hlavní marketingové zbraně: výraznou jevištní image kombinující prvky diska, glam-rocku i elektrofunku, provokativní gesta, nezaměnitelné taneční kreace, extravagantní kostýmy, excentrický make-up.

 

Paparazzi

Legendární semdiminutový videoklip pro Lady Gaga režíroval Jonas Akerlund a byl prvním z dlouhé řady velkých filmových videoklipů čtyřiadvacetileté provokatérky. Příběh výstřední milionářské dědičky, kterou se pokusí zlikvidovat její milenec (známý herec Alexander Skarsgard) obsahuje řadu kontroverzních prvků a v mnoha zemích se vysílá jen v okleštěné, cenzurované verzi.

 

Bad Romance

Svými výpravnými videoklipy Lady Gaga vpodstatě zrestaurovala žánr hudebního videa, který před čtvrtstoletím definovala MTV, a jehož vděčnými interprety byli na přelomu osmdesátých a devadesátých let Madonna a Michael Jackson. Na "malé filmy" se později z finančních důvodů rezignovalo. Lady Gaga se k videoklipům s filmovým příběhem vrací. Pro klip Bad Romance jí kompletní kostýmy včetně slavných jehlových "lobster shoes" připomínajících chůdy navrhl britský designér Alexander McQueen, který nedávno tragicky zemřel.

 

Alejandro

Lady Gaga zručně manipuluje s poptávkou fanoušků: stačí jí k tomu pár laciných, nicméně léty ověřených ingrediencí: údajně nevyjasněná sexuální orientace, explicitní nahota, sebepoškozování, záliba v návykových látkách, bourání zdánlivých tabu.

Lady Gaga s tím umí obratně manipulovat. Tu šokuje vystoupením, během něhož sugestivně vykrvácí na pódiu, jindy přijde na slavnostní ceremoniál oblečená v cárech syrového hovězího masa. Ve videoklipu Alejandro zase zpěvačka, která stejně jako Madonna vzešla z přísně katolické středostavovské rodiny s italskými kořeny, naznačuje erotické vzplanutí mezi jeptiškou a gayem.

 

Telephone

Nejdelší videoklip v dosavadní kariéře Lady Gaga má takřka tarantinovský esprit. Natočil jej opět zpěvaččin dvorní režisér Akelrund. Desetiminutový minifilm o dívce uvězněné za travičství a následně osvobozené její někdejší kamarádkou-spolupachatelkou (tu ztvárnila RnB hvězda Beyoncé) nepostrádá vedle obvyklých "lesbických" provokací a excentrických gest také nápad, originální výtvarné pojetí ani osobitý styl černého humoru, který je pro Lady Gaga typický.

 

Beautiful, Dirty, Rich

Nekonvenční umělkyně díky zálibě strhávat na sebe pozornost za každou cenu (dokonce i v letadle se přepravuje oblečená do jevištních kostýmů, kterými by nepohrdl ani Freddie Mercury či David Bowie ve svém transvestitském období – oba jsou mimochodem zpěvaččinými největšími vzory) byla zpočátku především vděčným soustem pro bulvár. Jenže pak o bývalé striptérce, jež se netají drogovou minulostí, začali s uznáním mluvit přední hudební kritici.

 

Speechless

Jedna z kritiky nejuznávanějších skladeb Lady Gaga, balada Speechless, patří k vrcholům každého jejího vystoupení. Letos své sólo za klavírem zatím pokaždé věnovala návrháři, blízkému spolupracovníkovi a svému osobnímu příteli Alexandru McQueenovi, který letos v únoru z dosud nevyjasněných důvodů spáchal sebevraždu.