Známé přísloví říká "o mrtvých jen dobře". Nepochybujme ani o výjimečném talentu Michaela Jacksona, ani o tom, že měl rozpracovanou řádku nosných nápadů. Ovšem recenze alba, nazvaného bez fantazie Michael a opatřeného dosti kýčovitým obalem, není ani tak hodnocením nedokončené práce zpěváka, jako spíš posmrtné produkce.

Není tajemstvím, že samotný Jackson by s vydáním nahrávky v této podobě nesouhlasil. "Jde o nedokončené a nekompletní tracky, o kterých Michael znovu a znovu prohlašoval, že je realizovat nechce," citovala již 5. listopadu agentura Reuters právníka Jacksonova otce Briana Oxmana. Totéž potvrdil i producent will.i.am, který s Jacksonem před smrtí spolupracoval, na webových stránkách domovské kapely Black Eyed Peas. A charakterně odmítl podíl na kontroverzním albu.

ALBUM

Michael Jackson
Michael
Epic/Sony Music, 2010

Bohužel, nedokončenost je z písní slyšet. Ne, že by zněly zvukově nedotaženě nebo obsahovaly zjevné "díry" v aranžmá. Dnešní studiová technika v rukou šikovného producenta dokáže zázraky. Ovšem nenahradí nápady a rukopis předčasně zesnulého tvůrce.

Hned úvodní plytký duet Hold My Hand s rapperem a producentem Akonem evokuje spíš obvyklou přeslazenou Akonovu práci. Jackson je přítomen jen epizodně, spíš slouží jako prostředek zviditelnění producenta. Přestože se na albu podílelo hned několik producentských es (Teddy Riley, Tricky Stewart či Theron Feemster alias Neff-U), většina písní splývá v jednotvárnou zvukovou kulisu.

Je jasné, že kdyby osud dopřál Jacksonovi čas album dokončit, nastoupila by tvrdá selekce písní i dopisování materiálu. A cizelování vokálních partů, dokud by v nich nebyla potřebná energie.

Stávajícím nahrávkám Jacksonova hlasu, které sice nejsou "tragické", ale zpěvák je pořídil jen pro potřeby demosnímku, se produkce snažila dodat barvu nadužíváním studiových efektů. Což funguje kontraproduktivně, z vokálu pak často mizí i typické zabarvení.

Abychom byli spravedliví, pár momentů stálo za zveřejnění. Hybná funky Hollywood Tonight připomene alespoň ozvěnu "jacksonovské" dynamiky. Jiskru starého napětí nepostrádá ani (I Can Make It) Another Day podpořená ostřejším kytarovým riffem, kterou dotvořil Lenny Kravitz.

Nejzajímavěji ovšem působí cover-verze Behind The Mask z repertoáru Yellow Magic Orchestra a křehký baladický závěr Much Too Soon. Jde ovšem o skladby, které podle knihy Michael Jackson: For The Record (2007) autorů Chrise Cadmana a Craiga Halsteeda zpěvák natočil již v období alba Thriller. Ovšem zřejmě se mu nezdály dostatečně dobré k vydání. Typické.

Podobný příklad představuje i rozverný kousek (I Like) The Way You Love Me. Ten ovšem najdeme už na výběrovém box-setu The Ultimate Collection (2004). Navíc v lepší, protože nepřeplácané verzi.

Po Jacksonovi zbylo podle informací vydavatele v trezorech mnohem víc fragmentů hudby než ty, které se staly základem nevýrazného titulu Michael. Po králi popu ovšem zůstaly i dluhy a správci pozůstalosti budou tlačit na další "aktivity".

Oprávněně vznikají obavy, že se mohou objevit další posmrtné desky postupně klesající kvality. Snad neohrozí Jacksonovu muzikantskou památku.