iHNed.cz: Jak pro vaši firmu dopadl loňský rok?

Prodej fyzických nosičů rapidně klesá od začátku tohoto tisíciletí a celkový trh s hudbou je přibližně na čtvrtině toho, na čem byl před deseti lety. Navíc na rozdíl od západní Evropy se v Česku nepodařilo etablovat žádný dobře fungující digitální servis, tudíž hudební branže je tady závislá především na prodeji fyzických nosičů, což je nelehká situace. Před deseti lety u nás pracovalo šedesát lidí, teď jen pětadvacet.

iHNed.cz: Dá se klesající tendence vysledovat na celém českém trhu?

Fyzické nosiče za celý trh poklesly loni přibližně o dvacet procent. Příjmy z prodeje digitální hudby nám zatím dělají kolem deseti procent z celkových tržeb, což je také velice málo. Tato čísla značí, jak se nelegální šíření a stahování nahrávek rozšířilo. Ten nárůst ničí hudební branži a dostává ji do situace, kdy není schopna podporovat domácí tvorbu a hledat nové umělce, protože návratnost prostředků je v této rovině nemožná .

iHNed.cz: Co s tím chcete dělat? Dívat se na to, jak hudba pomalu umírá?

Pokud bude tato tendence pokračovat, je možné, že za pět až sedm let nikdo hudbu v ČR vyrábět nebude - jenom proto, že tu existuje možnost stáhnout si nahrávku zcela bez sankce a jakéhokoliv problému na internetu. To je neudržitelná situace.

iHNed.cz: Máte někoho, kdo vydělává?

Jsou tu světlé výjimky. Poslední desky Pavla Bobka se prodalo 10 000 a vydělala. Jinak desky domácích umělců vydělají jedině v případě, že míří na starší populaci, která není zvyklá stahovat z internetu. Jakmile jsou nahrávky mířeny na teenagery, tam si nevzpomenu, že by byla nahrávka, která by na sebe vydělala. Když si odmyslíte SuperStar a podobné umělé projekty, které nejsou o normálním fungování, tak domácí tvorba ve druhé polovině devadesátých let byla v jiné fyzičce, než je teď.

iHNed.cz: Jak s tím hodláte bojovat?

Jde o to, aby lidé, kteří ve velkém uploadují nelegální obsah na internet, byli postiženi. Jakožto vydavatelství se společně pod záštitou IFPI na půdě EU snažíme, aby každá země přijala opatření, ve kterém dostane k jednomu stolu na dohodu nás jako vlastníky obsahu a poskytovatele internetu. Jako předseda IFPI jsem byl také na setkání s ministrem kultury a očekávám, že v únoru proběhne první schůzka mezi námi, státem a zástupci poskytovatelů internetu. Pan ministr podpořil nápad, aby došlo k určitému potrestání lidí, kteří ve velkém uploadují. V rámci celé branže také připravujeme společně se všemi vydavatelstvími nový digitální projekt, který by měl být velkým krokem kupředu vůči mladým lidem a měl by jim umožnit novým způsobem konzumovat hudbu.

iHNed.cz: Existuje podle vás šance, že se podaří změnit přístup mladých lidí k nelegálnímu stahování?

Já bych to nechal otevřené. Není zrovna ideální to v tuto chvíli hodnotit. Máme plány, jak tuto situaci řešit, a záleží na tom, jak se prostředí kolem nás bude vyvíjet. Jestli se bude vyvíjet pozitivně, potom se můžeme orientovat jedním směrem. Pokud se bude vyvíjet negativně, pak to budeme muset řešit jinak. Co když ty nové projekty nevyjdou? Jak hodláte zajistit v následujících pěti letech přežití vaší firmy?

Na to vám nemůžu odpovědět, protože jsou určité plány, které s vámi nemohu sdílet. Nespoléháme na stát, ale pokud má dál fungovat hudba, jak ji posluchači znají, nemůže internet fungovat jako zdroj v šíři, v jaké existuje. Pokud to tak bude fungovat dál a čeští zákazníci nebudou ochotni akceptovat nový digitální servis, hudební branže v podobě, v jaké ji známe, nebude existovat.

iHNed.cz: Proč se v Česku nedaří prosadit legální stahování hudby?

Zatím se nepodařilo nalézt servis, který by fungoval. Žádná z firem, které se pohybují na internetu, nefunguje. I-legálně.cz nefunguje také, protože prodával nahrávky s protipirátskou ochranou místo toho, aby využil naši nabídku na prodej mp3. Žádný servis, který tu funguje, není tak dobrý, aby uživatele bavil. To padá i na naši hlavu, ale zatím se nám nepodařilo nic dobrého udělat. Jestli budeme mít možnost něco dobrého na trh dát, může to radikálně změnit situaci.

iHNed.cz: Považujete protipirátskou ochranu za přešlap, protože šlo o komplikovaný software?

Tenkrát člověk neměl tu zkušenost. Když jsem viděl, jak ten systém funguje, tak jsem myslel, že není podstatné, jestli je to supersystém, anebo jestli jde o něco trochu neohrabaného se složitější ob-sluhou. Ale ukázalo se, že jednoduchost obsluhy je pro uživatele důležitá.

iHNed.cz: Proč se nepodařilo s digitálním formátem vymyslet něco jiného?

Snažili jsme se vyvinout vylepšenou verzi iTunes a I-legálně.cz. Na tom jsme ztratili tři roky času. V roce 2009 jsme s T-Mobile spustili subskripční variantu iTunes, kde byl katalog pro mladé na stahování písní do mobilních telefonů. Tento tarif ale byl neúspěšný. Pak jsme začali pracovat na novém projektu, který má být hotov na jaře.

iHNed.cz: Proč s tím přicházíte tak pozdě?

Můžete to hodnotit takhle. Jsou určité vize, jak naše centrála vidí užití hudby. Člověk je po boji docela chytrý, protože ví, co je špatně. Je to ohromně složitý komplex, který spojuje způsob užití muziky a technologií, které se za posledních deset let vyvíjely tak překotně, že se nové technologické modely měnily rychleji, než jsme na ně byli schopni reagovat. Těžko říct, jestli to mohlo být uděláno lépe. Z dnešního pohledu určitě, ale když to člověk řeší na denní bázi, tak si myslím, že to rychleji nešlo.

iHNed.cz: Vážně po předchozích zkušenostech věříte, že tentokrát to vyjde?

Myslím, že ano.