Ministr kultury Jiří Besser (za TOP 09) na dnešním setkání se zástupci Národního divadla (ND) prohlásil, že činohra z pražského Stavovského divadla nezmizí. Besser ubezpečil, že Stavovské divadlo zůstane součástí ND a úkolem činohry tam i nadále bude pokračovat v tradici českého činoherního divadla.

Členové souboru činohry ve svém pondělním prohlášení vyjádřili obavy z přetvoření Stavovského divadla ve výhradně mozartovskou scénu a z plánu ministerstva kultury (MK) spojit operu Státní opery Praha (SOP) a ND.

"Jsem si plně vědom významu Národního divadla pro naši národní identitu a mým prvořadým cílem je zefektivnit jeho provoz a zlepšit podmínky pro jeho uměleckou tvorbu," prohlásil Besser. Zároveň informoval herce o nutnosti provést strukturální změny v oblasti pražských operních domů.

S ministrovým přístupem polemizuje člen činohry Jan Kačer. "Jsem rád, že mezi nás konečně pan Besser přišel, ale vidím to spíše opačně než on. Myslím, že by se měl přednostně klást důraz na umělecké záležitosti před ekonomickými," řekl ČTK.

Besser zdůraznil, že zřizovatelem SOP a ND se všemi jeho scénami zůstane stát a vyloučil spekulace o privatizaci či převodu Stavovského divadla na hlavní město Praha.

"Vítám iniciativu pana ministra, která by měla vést ke sjednocení a zkvalitnění činnosti operních scén v Praze a posílení pozice Národního divadla. A o tom, že Stavovské divadlo je a zůstane pevnou součástí Národního divadla a že tam činohra nemůže chybět, snad netřeba diskutovat," reagoval ředitel ND Ondřej Černý.

Umělecký šéf činohry ND Michal Dočekal podotkl, že zástupci ND jsou připraveni nominovat do pracovní skupiny ministra odborníka za obor činohra.

O budoucnosti pražských operních scén chce ministerstvo rozhodnout ještě letos. Ministerstvo přitom podle svého náměstka Radka Zdráhala vidí v české metropoli prostor pouze pro jeden operní a baletní soubor. Budova Státní opery Praha je prý k tomuto účelu jednoznačně předurčena. Momentálně má svůj baletní a operní soubor nejen Státní opera, ale i Národní divadlo.

Pokud by se scény sloučily, čekaly by zřejmě stovky umělců nové konkurzy.

Kačer se domnívá, že v Praze by mohly být dvě operní budovy, stejně jako tomu je v jiných evropských městech. "Pokud je pro obě budovy málo oper, mohla by se dát šance novým tvůrcům, jako tomu bylo v případě opery Nagano," připomněl herec úspěšnou hokejovou operu režiséra Ondřeje Havelky inspirovanou vítězstvím českých hokejistů na olympiádě v Japonsku.

Mezi navrhovanými způsoby řešení situace je určit každému domu jeho umělecký program a každému přiřadit soubory, které v něm budou působit. Materiálu s názvem Koncepční model operního divadla v Praze zveřejnilo na svých stránkách ministerstvo minulý týden.

Řešení hledá ministerstvo společně s odborníky, mezi kterými je například teatrolog Josef Herman, který již před časem vytvořil k tomuto problému studii. Ten mimo jiné konstatuje: "Nevidíme žádné řešení, které by přineslo okamžitou citelnou úsporu prostředků zřizovatele, aniž by došlo k zásadní redukci až devastaci operního a baletního provozu v Praze"

To, kdy by se měly přední pražské scény změnit, ovlivní délka a způsob rekonstrukce budovy SOP, která je v havarijním stavu. Podle prvních informací z odborného posouzení budovy vyplývá, že ani neexistuje žádná technická dokumentace.