Poslední dosud nevydané album zesnulého slavného australského dirigenta sira Charlese Mackerrase s Českou filharmonií (ČF) přináší smuteční symfonii Asrael od Josefa Suka. Mackerrasova živá nahrávka vznikla o Velikonocích 2007 v pražském Rudolfinu, sto let po premiéře symfonie.

Mackerrasovy celoživotní umělecké aktivity pomohly mezinárodnímu ohlasu české hudby, zejména tvorby Leoše Janáčka. Světově uznávaný dirigent zemřel loni, s českými filharmoniky spolupracoval přes 50 let.

Suk (1874-1935) zkomponoval symfonii c moll, pojmenovanou podle anděla smrti, jako tryznu za svého tchána, učitele a skladatele Antonína Dvořáka a zároveň za svou ženu a Dvořákovu dceru Otilii. Příběh o bolesti, jejím překonávání, hledání útěchy a naděje zaujal Mackerrase již za studií u dirigenta Václava Talicha, kdy na podzim 1947 do léta 1948 pobýval v Praze.

Právě tehdy mladý Australan přilnul k Janáčkově tvorbě a české hudbě. Často se ve vzpomínkách vracel k Talichovu pojetí Smetanovy Vltavy, Mozartovy 40. symfonie, Beethovenovy Velké fugy i příběhu Asraela, který mu Talich vyprávěl.

Talich patřil k nejlepším znalcům Sukovy tvorby, byl i jeho blízkým přítelem. Mackerras označoval Talichovu interpretaci z roku 1952 za vůbec nejsilnější a největší nahrávku Asraela, píše se v bookletu CD vydavatelství Supraphon. Přiznával prý také, že k němu dílo promlouvalo obzvláště poté, co mu zemřela dcera.

K nedožitým 85. narozeninám legendárního dirigenta vyšly loni také dva komplety s nahrávkami skladeb klasiků české hudby - Bedřicha Smetany, Antonína Dvořáka, Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů.

Mackerras byl jedním z nejobdivovanějších a nejrespektovanějších dirigentů posledních šesti desetiletí. Stal se součástí novodobých dějin české hudby, věnoval se ale i dílu Wolfganga Amadea Mozarta a Georga Friedricha Händela. Poslední koncert měl v Česku před dvěma lety, kdy v premiéře uvedl nově nalezené Tři fragmenty z opery Julietta od Martinů. Živý snímek tehdejšího koncertu již získal několik mezinárodních cen.