Americký herec, režisér a producent John Malkovich byl ve čtvrtek v Praze okraden. Přišel o doklady a všechny osobní věcí, informovala dnes polská agentura PAP. Podle agentury musel kvůli krádeži odložit dnešní odlet do Polska.

Mluvčí festivalu Pražské jaro Alena Svobodová potvrdila, že se Malkovichovi stala "nepříjemná událost". Podrobnější informace by podle ní by měl podat hotel Mandarin Oriental v Praze 1.

"Můžeme potvrdit pouze to, že v současné době probíhá policejní vyšetřování, které se týká ztráty osobních předmětů jednoho z našich hostů. Veškeré informace jsme předali policii a vzhledem k soukromí našich hostů a tomu, že vyšetřování stále pokračuje, nemohu sdělit více informací," řekla PR ředitelka hotelu Kateřina Pavlitová.

Polská agentura informovala o krádeži s odvoláním na Jolantu Kolanovou, mluvčí lodžského kina Charlie, kde herec převezme cenu pro výjimečné osobnosti světa filmu. Do Polska měl dorazit dopoledne, odlet podle ní odložil na odpoledne. "Dnes si musel nechat (v Česku) udělat nové doklady," uvedla Kolanová.

Ovace pro Pekelnou komedii

Malkovich ve čtvrtek vystoupil na festivalu Pražské jaro. Jeho výkon v hudebním moritátu pro barokní orchestr, dva soprány a jednoho herce s názvem Pekelná komedie, ocenily ovace vestoje zaplněného pražského Rudolfina. V díle rakouského autora a režiséra Michaela Sturmingera napsaném podle skutečných událostí se Malkovich představil v roli vypravěče.

Částečně hraný příběh s podtitulem Zpověď sériového vraha byl kombinován s hudbou od Beethovena, Boccheriniho, Glucka, Haydna, Mozarta, Vivaldiho a Webera v podání sopranistek Bernardy Bobrové a Alexandry Zamojské.

 

Hudební část představení v rámci festivalu Pražské jaro provedl barokní orchestr Vídeňské akademie řízený jeho zakladatelem Martinem Haselböckem.

"Kombinace mluveného slova a hudby mě moc zaujala, i když to není až tak nový postup," uvedl Haselböck. Dodal, že mu v představení, s nímž tvůrci vyrazili na rozsáhlé turné, jde především o vyjádření emocí uměleckou formou.

Představení otevřel instrumentální úvod z Gluckova baletu Don Juan. Malkovich v roli rakouského sériového vraha Jacka Unterwegera zpočátku působil na jednoduché scéně se stolem, židlí a komínkem knih jako sympatická a vtipná postava, o níž nikdo netuší, že se v ní skrývá cynický vrah. Hlavní hrdina si dělal legraci z vážné hudby, komunikoval s diváky v prvních řadách a reagoval na výstupy obou zpěvaček.

Slovinská sopranistka Bobrová, která debutovala před třemi lety ve Vídeňské státní opeře, i její polská kolegyně Zamojská, hostující v posledních letech v různých německých operních domech, vedle pěveckých kvalit uplatnily i herecké nadání.

Ze zločince celebrita

Fiktivní příběh odehrávající se 15 let po Unterwegerově smrti je příkladem toho, jak média mohou ze zločince udělat celebritu. Ukazuje několik tváří vraha, spisovatele a novináře, kterého představení prezentuje jako muže vtipného, milého, falešného i asociálního.

Místy improvizující Malkovich dominoval na jevišti například ve scéně, kdy jednu z prostitutek neúprosně škrtil, i v okamžicích, kdy se z přímého účastníka dramatických událostí měnil v glosátora příběhu.

Unterweger byl v roce 1976 byl odsouzen na doživotí za vraždu a další trestné činy. Ve vězení začal psát, stal se díky médiím celebritou a posléze byl vydáván za vzor polepšeného zločince.

V roce 1990 byl propuštěn, stal se hostem různých pořadů a pracoval jako novinář. Posléze v Evropě a USA zavraždil několik prostitutek, celkem byl usvědčen z vražd 12 žen. Jednou z jeho obětí byla i Blanka Bočková v Praze. Ve vězení spáchal sebevraždu.

0602CR HUDBA FESTIVAL PRAZSKE JARO MALKOVICH 5 823

0602CR HUDBA FESTIVAL PRAZSKE JARO MALKOVICH 4 818

0602CR HUDBA FESTIVAL PRAZSKE JARO MALKOVICH 6 828

0602CR HUDBA FESTIVAL PRAZSKE JARO MALKOVICH 3 816

0602CR HUDBA FESTIVAL PRAZSKE JARO MALKOVICH 2 815