Na albu Black And White America se zpěvák a kytarista Lenny Kravitz téměř nepouští do sociální kritiky, jak by snad mohl naznačovat název. A také obal s fotografií plaše a podezřívavě se tvářícího chlapečka, s jehož výrazem kontrastují pacifistický symbol i slůvka "peace" a "love" vyvedená na obličeji a ruce. Kravitz nahrávku zamýšlel spíše jako oslavu černošské kultury. Přesně v duchu nepoužitého pracovního názvu alba Negrophilia.

Lenny Kravitz plánoval funkově zaměřené album už před bezmála deseti lety. Na nové desce předsevzetí splnil, byť slibovanou stylovou čistotu nedodržel ve prospěch pestrosti. Funkový rytmický vzorec je na Black And White America výraznější než na předchozích titulech, došlo ovšem i na přímočaré poprockové popěvky a soulové balady.

Vzpomínka na Martina Luthera Kinga

Jedním z mála momentů, ve kterém zazní výčitka, je titulní protirasistická píseň Black And White America. Kravitz zde zalituje nesplněných vizí Martina Luthera Kinga a připomene, že jeho rodiče žili v ohrožení jen proto, že uzavřeli rasově smíšené manželství. Samotná hudba se ovšem drží v pohodové disco-funkové linii v duchu sedmdesátých let, včetně charakteristických jásavých koloratur smyčců.

S originalitou je Lenny Kravitz na štíru. Nevadilo by, že se opět utápí v revivalu šedesátých a sedmdesátých let a snaží se napodobit sound kapel jako Sly And The Family Stone. Ale tentokrát se dopustil několika vyložených plagiátů. Skladbu Rock Star City Life podkládá tisíckrát použitý riff obšlehnutý z Louie, Louie od Richarda Berryho. Balada Dream nejen klavírním motivem silně evokuje Lennonovu Imagine. Výpůjčky naštěstí vyvažuje i ospravedlňuje Kravitzův nenapodobitelný rytmický tah a feeling.

Bahamská idyla

Na bezstarostnou atmosféru alba měla podle Kravitze zásadní vliv "změna adresy". Zpěvák se nedávno přestěhoval na jeden z řídce osídlených bahamských ostrůvků. Optimistická, roztančená funková linka Life Ain't Ever Been Better Than It Is Now (Život nikdy nebyl lepší než teď) se mu prý zdála, když spal v přívěsu na pláži. Hned ráno běžel do domácího studia a píseň zaznamenal. Není divu, že text uzavírá se jménem Jamese Browna na rtech. I zde je totiž jasné, kdo mu lezl do snu.

K nejsilnějším skladbám alba patří další z bahamských inspirací Boongie Drop. Jak Kravitz uvádí v tiskové zprávě, jde o "poklonu baculatým bahamským kráskám, které kašlou na proporce oslavované módními časopisy", přičemž slovo boongie v bahamské angličtině označuje mohutnou sedací část těla. Důležitější ovšem je, že se Kravitz tentokrát vykašlal na pózu hrdého retro interpreta a pustil se do hudby současné. O sound se postaral "autentický" bahamský DJ Military a energii dodává hostující raper Jay Z.

 

HUDEBNÍ ALBUM

Lenny Kravitz
Black And White America
Roadrunner/Supraphon 2011

K dalším zdařilým momentům patří druhá ze současně znějících skladeb Sunflover, ke které se přidává raper Drake. Ale také archaickou elektronikou nadnášený kus Liquid Jesus či působivě prostá soulová balada The Faith Of A Child.

Kravitzovi bychom mohli vytknout, že se v bahamském ráji izoluje od reality a přehání optimismus růžových brýlí. Na druhé straně to zní důvěryhodněji, než když předchozí deskou naivisticky vyzýval k "láskyplné revoluci". A hlavně, Kravitz dokáže svoji radost přenést na posluchače a to není málo. Což by mohli ocenit i návštěvníci pražského koncertu, naplánovaného na 15. listopad.