Grammy už dávno neznamenají jen udílení hudebních cen. Když do čela americké Národní akademie nahrávacích umění a věd před deseti lety nastoupil Neil Portnow, vypracoval strategii, jak ovládnout prakticky celý hudební byznys. A proto se dnes Grammy starají o začínající muzikanty, podporují je během jejich dráhy, lobbují za ně v Bílém domě, starají se o ně ve stáří, a dokonce i po smrti udržují jejich odkaz a například digitalizují staré nahrávky.

"Grammy začaly jako slavnostní večer pro pár vybraných. Dnes se vysílají do dvou set zemí světa a stále si udržují rozhodující vliv v hudebním průmyslu," řekl pro HN Neil Portnow před udílením cen, které proběhne v noci z neděle na pondělí.

HN: Kdo rozhoduje o tom, jak dopadne udílení cen Grammy?

Akademie má dvacet tisíc členů, z nichž asi dvanáct tisíc splňuje podmínky pro to, aby mohli hlasovat při udílení cen. Jsou to ti, kteří se živí jako profesionální muzikanti, během určité doby natočili určitý počet desek a tak dále. Než ale vůbec k hlasování dojde, někdo – a to jsou většinou dobrovolníci, mezi jaké jsem kdysi patřil i já – musí vytvořit hlasovací kategorie. Což letos znamenalo projít více než sedmnáct tisíc vydaných desek a roztřídit je do jedenaosmdesáti hlasovacích kategorií podle žánrů a stylů. Výsledky prvního kola byly oznámeny 5. prosince a během uplynulých dvou měsíců jsme museli vymyslet celý přenos a oslovit muzikanty, kteří v něm budou účinkovat.

HN: To se celý večer vždycky vymýšlí během pouhých dvou měsíců?

Ano, kromě scénografie, osvětlení a technických záležitostí. Jakmile známe nominace, obrátíme se na naše producenty, v čemž jsou Grammy velice konzistentní. Od samého začátku vymýšlel průběh slavnostního večera Pierre Cossette, který ty původní Grammy - tedy luxusní hotelovou večeři pro pár zasvěcených - dostal do televize a udělal z nich zábavný večer pro celý národ. Pierre nedávno zemřel, produkci po něm převzal jeho syn John, kterého jsme také ztratili před dvěma lety, a dnes je dramaturgem celého večera Ken Ehrlich, zcela brilantní producent.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 80 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.