V globální krizi je nejlepší lokální řešení. S touto představou vede Iva Milerová už čtvrtým rokem českou nahrávací firmu Supraphon. A zřejmě vsadila na správnou ideu. Supraphon, který byl ještě před několika lety považován za "muzeální exponát", se proměňuje v hybnou sílu tuzemského hudebního trhu.

Milerová přestoupila do Supraphonu z ředitelského křesla české pobočky nadnárodní gramofonové firmy Warner Music. To se záhy neplánovaně zúročilo. Když se "Warneři" rozhodli v roce 2010 stáhnout z Česka, převzal Supraphon prodej jejich alb. V loňském téměř stotřicetimilionovém obratu Supraphonu dosáhl podle Milerové prodej fyzických alb Warner Music v Česku částky kolem deseti milionů korun.

"Určitě to spojení pomohlo oboustranně. Warner Music má v Čechách silného lokálního partnera a ještě s přidanou hodnotou mnoha zaměstnanců, kteří dříve pro Warner Music pracovali - tedy kontinuální 'know-how'. A Supraphon ukazuje, že se umí postarat i o mezinárodní repertoár a tím rozšiřuje své pole působení, což je zdravé," míní Iva Milerová.

HN: V jakém stavu je český nahrávací průmysl?

Má za sebou patnáct let průchodu krvavou lázní, velmi strmého sestupu, protože obrat se scvrknul na zhruba šestinu. Na vrcholu dosahoval dvou miliard korun, dnes je to necelých 300 milionů. Ale podle výsledků za loňský rok se blýská na lepší časy. Během posledních deseti let trh klesal o dvojciferná čísla, loni šlo o číslo jednociferné: šestiprocentní pokles nás naplňuje radostí.

Někteří kolegové z jiných oborů se na nás dívají, jako kdybychom se zbláznili, ale my máme důvod k optimismu. Ten mírnější pokles je ovlivněn příjmem z legálního digitálního užití hudby. Jsme stále pod vodou, ale už čouhá brčko, kterým můžeme dýchat.

HN: Podle Mezinárodní federace fonografického průmyslu loni celosvětový trh s hudbou po třinácti letech poprvé vzrostl - o pouhé tři desetiny procenta. Není to statistická chyba?

Jde o tendenci a ta je důležitá. Věřím, že návyky lidí, jak legálně získávat hudbu, budou konvenovat s trendy a službami, které po světě i u nás nově vznikají. Nezbývá než věřit.

Zatím jste si přečetli méně než 10 % textu. Pokračování je k dispozici pouze pro platící čtenáře.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.