Snahy hudebního průmyslu o to, aby výpadek v prodeji klasických desek nahradil digitálními formáty, nevedou k úspěchu. Vyplývá to ze zprávy o americkém hudebním trhu, kterou v úterý zveřejnila společnost Nielsen SoundScan. Podle ní v 1. polovině letošního roku totiž prodej digitálních alb meziročně klesl o 11,6 procenta na 53,8 milionu kusů, o celých 13 procent pak spadl prodej jednotlivých digitálních singlů.

K poklesu digitálních downloadů došlo poprvé od roku 2003, kdy byla spuštěna služba iTunes. Nadále zato roste podíl, který má na hudebním trhu streamování: od 30. prosince loňského roku do 29. června letoška totiž streamování audia a videa stouplo o 42 procent oproti loňskému roku – konkrétně si posluchači nastreamovali celkem 70,3 miliardy písní.

"Je zjevné, že streamování začíná v hudebním průmyslu hrát stále důležitější roli," řekl za společnost Nielsen David Bakula. Podle něj například strmý propad digitálních prodejů znamená, že trh se stále rapidně proměňuje. "Před dvěma lety by nikdo tak strmý pád jistě nečekal," dodal.

Bakulova slova potvrzují i nedávné pohyby na hudebním trhu, kdy společnost Apple koupila službu Beats, Google pod sebe zařadil platformu Songza a internetový obchod Amazon spustil vlastní platformu pro streamování hudby.

ZA 1. PŮLROK 2014

Celkem prodaných alb: 227 milionů kusů (vloni 235)
Prodaných digitálních alb: 113,2 milionu (o 15,9 milionu méně)
Nejstreamovanější píseň: Katy Perry – Dark Horse (65,4 milionu audiostreamů, 122,8 milionu videostreamů)
Nejprodávanější píseň: Pharrell Williams – Happy (5,6 milionu downloadů)
Nejvíce rozhlasových přehrání: Pharrell Williams – Happy (571 tisíc)
Nejprodávanější žánr: rock (34,7 procent prodejů), hip hop/R&B (15,3%), country (12,2%)
Největší podíl na trh: Universal Music (38,1%), Sony Music (27,9%), Warner Music (18,8%), nezávislé labely (14,3%)

Přesto například server Billboard.com v analýze upozorňuje, že nárůst streamování a obecně digitální distribuce hudby není dostatečně strmý, aby průmyslu vyvážil prodeje fyzických nosičů. Například společnost Nielsen používá vlastní ukazatel, podle nějž společnostem jedno prodané album vynese zhruba tolik jako 1500 streamovaných písní.

I podle tohoto vzorce však z letošních čísel vychází, že celkové prodeje hudby jsou oproti prvnímu pololetí loňského roku o 3,3 procenta nižší. Ani letos se navíc nezastavil trend propadu fyzických nahrávek: za letošní první půlrok se klasických nosičů CD prodalo o 19,6 procenta méně než vloni, tedy už jen 62,9 milionu kusů.

Nejprodávanějšími alby v USA byl s 2,7 miliony kopií soundtrack k animovanému disneyovskému filmu Frozen, na druhém místě byla Beyoncé se svým loňským albem, propagovaným přes službu iTunes. Nadále roste jen jediný, byť co do objemu financí nejméně důležitý segment – vinyly. Od ledna do června se jich v USA prodaly už čtyři miliony kopií, což představuje nárůst o 34 procent.

Související