Reggae revival se jmenuje hnutí, které na Jamajce nyní oživuje zašlou slávu hudebního stylu.

Svoji zlatou éru reggae zažilo v sedmdesátých letech zejména díky Bobu Marleymu, jehož melodicky chytlavé, ale duchovně a společensky laděné písně žánr proslavily i za hranicemi ostrova.

Nyní se reggae opět stává součástí jamajského mainstreamu, tvrdí agentura Reuters a připomíná například nedávné finále boxovacího zápasu v Kingstonu, kde před samotným zápasem vystoupil mladý reggae zpěvák Tarrus Riley.

“Reggae se vrací,” potvrzuje Chris Blackwell, zakladatel nahrávací společnosti Island Records, která vydávala právě alba Marleyho a jeho kapely The Wailers.

“V předchozích letech se reagge vinou negativních a násilnických tendencí ocitlo ve slepé uličce, ale teď zase nalezá ten správný směr,” dodává.

Jamajský spisovatel a publicista žánru Dutty Bookman připomíná, že původní reggae však čistou hudbu přesahovalo.

“Byl to životní styl, který prosazoval mírumilovnou revoluci v zemi často považované za násilnickou,” říká Bookman a vyjmenovává, že synonymy reggae se staly “láska, jednota, pozitivní přemýšlení a důraz na pravdu”.

Od roku 1981, kdy zemřel tehdy šestatřicetiletý Bob Marley, se však reggae značně posunulo. Ve světě jeho odkaz dodnes udržují Marleyovi synové, například Ziggy Marley, který je momentálně na turné se svým letošním albem Fly Rasta.

“Myslím, že Jamajce reggae chybí. V posledních letech se spousta mladších hudebníků odklání od žánru dancehall. Reggae potřebujeme, protože hluboce ovlivňuje naši společnost,” tvrdí Ziggy Marley.

S Marleyho smrtí koncem sedmdesátých let začalo reggae stagnovat. Dělo se tak zhruba v době, kdy se hudebníci posouvali od marijuany, jíž jamajská sekta rastafariánů považuje za duchovní drogu, směrem k tvrdším drogám, zejména kokainu.

Alespoň tak to vnímá Herbie Miller, ředitel jamajského Hudebního muzea, podle nějž se pro chování nástupců reggae uchytil pojem “flákačství”. V textech se začaly objevovat výslovně sexuální narážky či násilí a úpadek reggae otevřel cestu právě energetičtějšímu žánru dancehall.

Tomu se věnovali například hudebník Shabba Ranks, dýdžejové Yellowman a Ninjaman či zpěvák Buju Banton.

Přelom přišel v roce 1991, kdy na populárním jamajském festivalu Reggae Sunsplash, konaném od roku 1978, vystoupilo víc dancehallových než reggae muzikantů. Samotné reggae v dalších letech začalo mít blíž ke sceně takzvaného amerického gangster rapu, zvlášť si ho oblíbil populární raper Snoop Dogg.

Jenže pověsti dancehallu v posledních letech ublížily četné skandály. Hudebník Buju Banton, který před čtyřmi lety získal Grammy, byl roku 2011 za obchodování se zbraněmi a drogami odsouzen k deseti rokům vězení.

Letos v dubnu se za mřížemi na doživotí ocitl také dancehallový hudebník Vybz Kartel, jenž zavraždil jamajského obchodníka.

Reggae za tu dobu zcela nezmizelo. Například v roce 2012 se k němu svoji písní Locked Out of Heaven přihlásil americký popový zpěvák Bruno Mars. Ten se také na loňském předávání Grammy společně se Stingem, Rihannou a dvěma syny Boba Marleyho zúčastnil pocty věnované reggae.

Rapper Snoop Dogg posléze v roce 2012 navštívil Jamajku a symbolicky si změnil jméno na Snoop Lion, když oznámil svůj přestup na rastafariánství. Už pod tímto jménem vloni vydal úspěšné a na Grammy nominované album Reincarnated, které kritici označili za fúzi reggae, rapu a dancehallu.

A také letos v létě se reggae v žebříčcích opět daří. Podle údajů časopisu Billboard se album Reincarnated stále drží mezi nejprodávnějšími tituly, kromě něj ale boduje také Ziggy Marley s albem Fly Rasta či mladý hudebník přezdívaný Chronixx s deskou Dread & Terrible.

Souběžně s tím se k reggae hlásí nová generace hudebníků od Tarruse Rileyho po Protoje, zpěvačku Jah9 či zpěváka vystupujícího pod uměleckým jménem Kabaka Pyramid. “V nynějším reggae revivalu z hudby mizí ego,” tvrdí Kabaka Pyramid, kterého vloni časopis Billboard označil za nadcházející hvězdu žánru.

Reggae revival dostal název podle stejnojmenného surfovacího kempu kytaristy, zpěváka a surfaře Billyho Wilmota, jenž v sedmdesátých letech působil v kapele Mystic Revealers. Nyní na svých surfařsko-hudebních kempech povzbuzuje muzikanty k tomu, aby žánr nenechali zemřít.

“Reggae vám nemusí vždy říct to, co chcete slyšet, ale vždy bude říkat, co se právě děje ve společnosti,” tvrdí Wilmot.

A také podle Ziggyho Marleyho nynější vzestup reggae nemusí nutně znamenat, že ze žebříčků pro změnu zmizí dancehall. “Oba žánry mohou existovat vedle sebe. Návrat k reggae vrátí věcem balanc a oba žánry k sobě přestanou být předsudečné,” prorokuje.