Také v Japonsku, druhém největším hudebním trhu na světě, se schyluje k nástupu streamovacích služeb. Několik týdnů předtím, než zde začne fungovat služba Apple Music, nyní japonská společnost Line oznámila, že bude za 1000 yenů měsíčně – v přepočtu zhruba 196 korun – nabízet stream zhruba 1,5 milionu písní.

Jak ale píše agentura AFP, v jiných ohledech technologicky vyspělé Japonsko si na rozdíl zbytku světa udržuje distanc oproti elektronickým knihám i digitální hudbě. Vloni, kdy japonský hudební trh činil 2,6 miliardy dolarů, zde 78 procent tržeb představovaly prodeje fyzických disků, tedy nosičů CD a LP. To je podstatný rozdíl oproti Spojeným státům, kde trh o velikosti 4,8 miliardy dolarů generuje 70 tržeb ze streamování.

„Služby jako Line budou muset nejen zápasit s konkurencí, ale vůbec zlomit dlouhodobý odbor japonských zákazníků k utrácení na webu,“ uvedl analytik Serkan Toto.

Podle něj má právě služba společnosti Line šanci – firma už se etablovala na místním trhu s mobilním messagingem, kde její aplikace částečně supluje Facebook, Skype a WhatsApp. Navíc je oblíbená především u teenagerů. „Je možné, že právě Line, která má v Japonsku masivní dosah, vyvine přijatelný distribuční kanál pro digitální hudbu,“ tvrdí analytik.

Dosavadní zkušenosti tomu nenasvědčují. Přestože v roce 2014 digitální prodej hudby v Japonsku vzrostl o 5 procent, byl to jeho první nárůst za celých pět let. V březnu Sony v Japonsku přestalo provozovat svoji cloudovou službu Music Unlimited, která ani po třech letech provozu nedokázala vzbudit větší zájem. Také japonská mobilní herní firma DeNA zhruba po roce ukončila provoz své streamovací služby.

Podle agentury AFP mají Japonci ke klasickým CD sentiment z více důvodů – oproti Západu jsou například náchylnější k sestavování sbírek. Některé japonské kapely toho využívají, když pak jednu desku úspěšně prodávají s více verzemi obalů.