Po celém světě si lidé z hudebního průmyslu stěžují na klesající příjmy kvůli šíření pirátského obsahu na internetu a proměnlivému chování spotřebitelů. S jednou výjimkou, Německem. Trh s hudbou zde loni vzrostl téměř o čtyři procenta a prodeje drží vysoko i "stará dobrá" CD.

Německá asociace hudebního průmyslu BVMI oznámila, že podle předběžných výsledků prodeje hudby meziročně stouply o 3,9 procenta na 1,54 miliardy eur. To je nejvíce od roku 2009. Německý trh je tak třetí největší po USA a Japonsku.

Prodeje klasických CD sice mírně poklesly na 61,2 procenta. Celkově ale prodeje fyzických nosičů, tedy CD, vinylových desek, DVD a Blue-ray disků tvořily 69,1 procenta celého trhu. To je mezi rozvinutými zeměmi unikát. Ve Velké Británii se například na fyzických nosičích prodává jen 49 procent veškeré hudby.

Nejvíce však i v Německu rostly streamovací služby jako Spotify, Deezer, Google Music nebo Napster. Vydělaly o 96,6 procenta více než v roce 2014. Tím se více než vyrovnal propad trhu s fyzickými nosiči (-4,2 procenta) a se stahovanou hudbou (-2,6 procenta).

Z fyzických nosičů rostou vinylové desky, a to o pěkných 32,3 procenta. Nicméně je to úzký segment celého trhu, klasické desky tvoří jen 3,3 procenta prodejů hudby v Německu.

"Rok 2015 byl velmi důležitý pro hudbu z cloudů. Streamovací služby dále rostly, nepochybně i díky mediální pozornosti, kterou k sobě přitáhly. Nyní přitahují pozornost širších skupin spotřebitelů. Současně se potvrzuje, že Němci jsou otevření všem platformám, podle toho, co je pro ně nejpříjemnější," říká výkonný ředitel BVMI Flo­rian Drücke.

Žebříček nejprodávanějších alb také ukázal, že Němci čím dál více oceňují interprety, zpívající ve své mateřštině. "Hudba Made in Germany prudce roste. Osm z deseti nejprodávanějších alb je v němčině, což se snad nikdy předtím nestalo," neskrývá údiv Mathias Giloth, který ve společnosti GfK připravuje oficiální žebříčky prodejů jednotlivých interpretů na objednávku BVMI.

Giloth také upozorňuje na různorodost německé hudební scény. "Samozřejmě, nejlépe se stále prodává pop a rock. Ale třeba v oblasti alb roste hip hop a heavy metal. Naopak elektronická taneční hudba boduje mezi singly. Což je skvělá zpráva. Hudba roste nejen jako byznys, ale také co se týče diverzity," pochvaluje si situaci Mathias Giloth.

Pohled do žebříčků jeho slova potvrzuje. Svou první německojazyčnou desku natočila Sarah Connorová, médii občas přezdívaná německá Whitney Houston. Tato hamburská rodačka, která má v krvi americké, irské a německé předky, dosud zpívala výhradně anglicky.

Album, příznačně nazvané Muttersprache, se proto loni stalo senzací a vedlo žebříčky v Německu a Švýcarsku. Naproti tomu dva zpěváci, pohybující se na hraně hip hopu a popu, DJ Felix Jaehn a zpěvák Cro, vystupující zásadně v masce s pandou, prorazili se svými chytlavými melodiemi i na mezinárodní scéně.