Když zpěvák George Michael coby člen dua Wham! v dubnu 1985 vkročil na pódium sportovní haly v Pekingu, šlo o přelom – první vystoupení západní popové kapely v komunistické Číně. Byl to ale také okamžik podivně utlumený.

Michaela a jeho kolegu Andrewa Ridgeleyho, kteří vzápětí začali zpívat hity Careless Whisper nebo Wake Me Up Before You Go Go, pozorovalo zhruba 15 tisíc fanoušků a ponurými pohledy je sledovali též policisté.

„V životě jsem neviděl tolik policistů,“ vzpomněl toto pondělí Mao Tan-čching, dnes známý čínský spisovatel, který na tehdejší koncert přišel.

Přítomnost bezpečnostních složek podle něj působila tak výhružně, že lidé si uprostřed písní netroufali křičet.

„Když vidíte tolik policistů, máte strach. Lidé seděli na oddělených tribunách a před každou byli čelem k nim sešikovaní policisté,“ popsal Mao.

George Michael, který se jako člen Wham! v 80. letech stal popovým idolem a během pozdější úspěšné sólohy dráze proslul mimo jiné provokativními texty o sexu, zemřel tuto neděli ve svém domově v Anglii. Bylo mu třiapadesát let.

Čína roku 1978 po chaotické kulturní revoluci schválila historickou hospodářskou reformu. Ještě v osmdesátých letech však přísně omezovala západní hudbu i kinematografii. Hudba dua Wham! a jejich současníků byla zakázaná a úřady dohlížely na každou zprávu o tom, jak koncert proběhl.

Tehdejší manažer dua Simon Napier-Bell tvrdí, že trvalo 18 měsíců, než se podařilo zorganizovat dvě vystoupení Wham! v Číně. Ta se uskutečnila v rozmezí čtrnácti dnů, druhý koncert se konal ve městě Kanton.

V knize nazvané I'm Coming to Take You to Lunch, která vyšla u příležitosti 20. výročí turné, manažer napsal, že záměrně podkopával pověst kapely Queen, která také usilovala o vystoupení v Číně. Manažer prý George Michaela popisoval jako „prospěšnější“ variantu pro Číňany, než jakou by byl zpěvák Queen Freddie Mercury.

Manažerova kniha by se v překladu jmenovala Přicházím, abych vás pozval na oběd – Napier-Bell totiž čínské úředníky vytrvale lákal na schůzky u oběda.

Na YouTube lze spatřit dokumentární film nazvaný Foreign Skies: Wham! in China, který během turné vznikl. V jedné scéně George Michael a Andrew Ridgeley kráčí podél Velké čínské zdi doprovázení houfem fotografů. Jindy při recepci na anglickém velvyslanectví hovoří o kriketu, procházejí tradičním čínským trhem nebo s místními zničehonic začnou hrát fotbal.

Čínský spisovatel Mao vstupenku na koncert získal od své univerzity – ta podobně jako jiné čínské vzdělávací instituce obdržela příděl lístků, jež v tomto případě rozdělila studentům literatury.

„Byli jsme jako nepopsané listy. V životě jsem předtím neviděl nic podobného,“ řekl Mao, který prý na koncertě seděl za studenty ze Severní Koreje.

„Když přede mnou studenti ze zahraniční vyskočili a začali tancovat, policisté je okamžitě přišli napomenout, ať se zase posadí,“ vzpomíná Mao.

Navzdory napjaté atmosféře se koncert dua Wham! v Pekingu stal svým způsobem legendou – alespoň mezi čínskými rockovými muzikanty.

„Určitě měli na Čínu vliv,“ potvrzuje Kaiser Kuo, frontman populární čínské metalové kapely z konce 80. let zvané Tang Dynasty. „Všichni znali písně Wham!, dokonce i lidi, kteří se pak věnovali naprosto jiné hudbě,“ dodává.

Toto pondělí tak i Číňané na sociálních sítích vyjadřovali lítost nad úmrtím George Michaela, jehož hit Careless Whisper z roku 1984 byl v Číně zvlášť populární.

„Jeho vystoupení odstartovalo otevírání Číny (západní hudbě),“ napsal jeden uživatel. „Změnil Čínu!“

Když George Michael později v témže roce 1985 vydával videoklip k singlu Freedom, řekl, že „nikdo netušil, co lze čekat od čínského publika“.

„Ale měl jsem pocit, že ocitnout se v této pozici je velké vyznamenání, a že jsme svým způsobem velvyslanci (západní hudby),“ dodal.

Související