Byla to hlavní tuzemská kulturní událost roku 2019 napříč žánry, ačkoliv nejvíc připomínala absurdní divadlo. Jmenovat by se mohla Odvolávání ministra kultury Antonína Staňka. Stačil pouhý rok ve funkci, aby tento politik stáhl svěřený úřad na doposud nejhlubší dno, k jakému nedohlédl žádný z českých polistopadových ministrů kultury, i když třeba Alena Hanáková, Jiří Besser, Jiří Balvín či Vítězslav Jandák se hodně snažili. Ve chvíli, kdy Antonína Staňka vystřídal Lubomír Zaorálek, nastala výrazná úleva, i když nový ministr není Mesiáš. Ten ale v roce 2019 přesto přišel: s novou nahrávkou orchestru Collegium 1704.

1. Georg Friedrich Händel: Messiah, vydal Accent

Collegium 1704, Collegium Vocale 1704, Václav Luks (dirigent), Giulia Semenzato (soprán), Benno Schachtner (kontratenor), Krystian Adam (tenor), Krešimir Stražanac (bas)

Koncertní záznam více než dvouhodinového oratoria německého barokního skladatele usazeného na britských ostrovech je první kompletní tuzemskou nahrávkou tohoto díla. Vznikla při dvou koncertech v pražském Rudolfinu. Od roku 1741, kdy měl Mesiáš premiéru v Dublinu, se dočkal řady provedení v rozličném interpretačním pojetí – někdy i monumentálním se stovkami hudebníků a sboristů, čemuž biblické téma (od narození Krista po jeho nanebevstoupení) jde vstříc. A Mesiáš prošel také úpravami – autorem jedné z nich byl Wolfgang Amadeus Mozart. Collegium 1704 nahrálo oratorium v takzvané autentické interpretaci s použitím replik historických nástrojů. Za patnáct let existence souboru si publikum zvyklo očekávat každý projekt mezinárodně respektovaného tělesa, vedeného dirigentem Václavem Luksem, jako událost. Mesiáš to potvrzuje.

Georg Friedrich Händel: Messiah
Foto: Accent

2. Vladimír Mišík: Jednou tě potkám, vydal Supraphon

Zpěvák z pražské Letné protentokrát nevyužil své staré kapely Etc..., ale nechal se doprovázet skupinou mladších hudebníků Blue Shadows sestavenou producentem a skladatelem Petrem Ostrouchovem. Jako kdyby se tu generační vzdálenost ovšem zase snažil vyrovnat zhudebněnými texty starších básníků: Václava Hraběte, Františka Gellnera, Jiřího Ortena, Bohuslava Reynka.

Album Jednou tě potkám je dalším výtečným příkladem kulturní kontinuity, v níž generace navazují na generace, podobně jako když se třeba před pětadvaceti roky tehdy padesátiletý písničkář Neil Young nechal doprovázet mladými střelci z kapely Pearl Jam. Také Mišíkova nová deska je přesnou trefou.

Vladimír Mišík: Jednou tě potkám
Foto: Supraphon

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.