Od našeho zpravodaje z New Yorku – Když musela Česká filharmonie včera v newyorské Carnegie Hall už podruhé přidávat, někteří posluchači v zadních řadách přeslechli název skladby, kterou šéfdirigent Jiří Bělohlávek právě oznámil. „Co říkal?“ zeptal se kdosi polohlasně. „Oskar Nedbal: Valse Triste,“ odpověděl tiše přes rameno, do řady za sebou, Antonín Dvořák.

Přesněji řečeno Antonín Dvořák III., jak byl včera v New Yorku představován. Stejně jako jméno nejsou ani jeho plnovous a rysy tváře podobné čistě náhodně. Pětaosmdesátiletý vnuk slavného českého skladatele měl velmi dobrý důvod, aby se vládním speciálem vypravil přes oceán do New Yorku a vůbec poprvé v životě se podíval do Carnegie Hall. Tím důvodem byl návrat na místo činu, a to nejen Dvořákovy v Americe nejslavnější skladby – tedy Deváté symfonie řečené Novosvětská –, na pódium, kde měla v prosinci 1893 svoji světovou premiéru. Vůbec poprvé se do New Yorku zároveň vrátil i rukopis Novosvětské, jejž Dvořák v roce 1895 odvezl zpět domů a který od té doby až doteď neopustil Čechy.

Zatím jste si přečetli 20 % textu. Pokračování je k dispozici pouze pro platící čtenáře.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.