Už se stalo zvykem, že podzimní barvy v metropoli avizují začátek dvou prvotřídních hudebních festivalů: na klasickou hudbu zaměřené Dvořákovy Prahy a multižánrové přehlídky Struny podzimu. Přestože oba mají v Praze dlouhodobě skvělou pověst, v posledních letech jejich kvalita stoupla přímo na světovou úroveň. Bez nadsázky jde o festivaly, jejichž dopad sahá za hranice České republiky, které zvyšují její prestiž a svým posluchačům přivážejí světové interprety.

Předání ceny Antonína Dvořáka dirigentu Jiřímu Bělohlávkovi v newyorské Carnegie Hall v loňském listopadu bylo nejen symbolickým připomenutím toho, jak významné postavení skladatel ve Spojených státech měl. Šlo o důležitý krok pro festival Dvořákova Praha, jehož pořadatel – Akademie klasické hudby – cenu udílí.

Letos přehlídka vstupuje do svého osmého ročníku, třetího pod vedením uměleckého ředitele Marka Vrabce a jeho týmu. Ti program festivalu zakotvili v jasně dané struktuře, obohatili jej o představivost a tvůrčí nápady a vytvořili důsledně promyšlenou oslavu Dvořákovy hudby, která jde hlouběji do podstaty skladatelova díla a přitom oslovuje stále širší publikum.

Výjimečné zážitky lze čekat i letos. Jiří Bělohlávek a mladý Jakub Hrůša budou na festivalu dirigovat Českou filharmonii v provedeních Dvořákových symfonií č. 2, 4 a 6. Stane se tak za účasti prvotřídních hudebníků – Yo-Yo Ma bude sólistou Koncertu pro violoncello h moll, švýcarský symfonický orchestr Tonhalle-Orchester Zürich zahraje Osmou a ruský rodák Semjon Byčkov bude dirigovat Devátou.

Na komorní části Dvořákova díla se na festivalu zaměří kvartetní soubory Emerson Quartet a Tetzlaff Quartet. Inovativní bude celá komorní řada Dvořákovy Prahy, jejímž kurátorem je tentokrát vynikající mladý klavírista Ivo Kahánek. Na festivalu sám zahraje – sólově i s komorními tělesy, jež budou hledat spojitosti mezi Dvořákem a Brahmsem či Bartókem.

Letošní výlet na místa spjatá se skladatelovým působením bude směřovat do Vysoké u Příbramě, která byla Dvořákovi inspirací ke složení mnoha děl, například světoznámé opery Rusalka.

Roky před Dvořákovou Prahou pracoval Vrabcův tým s pojmy jako inovace či hudební crossover i v programu jiného hudebního festivalu, Strun podzimu. Tento koncept je v českém prostředí unikátní svým širokým žánrovým rozpětím, které zahrnuje vše od klasiky až po moderní vážnou hudbu, jazz i etnické prvky. Ve svém jubilejním dvacátém ročníku se letos Struny podzimu rozkročí od dávné polyfonie až po hudbu vznikající za pomoci nejnovějších digitálních technologií.

Posluchači jazzu si jistě nenechají ujít koncert Cassandry Wilson, která zazpívá k poctě Billie Holliday, či sólové vystoupení klavíristy Jasona Morana. Vrcholem klasické části programu bude francouzský kontratenorista Philippe Jaroussky, jenž posluchače provede programem věnovaným básníkovi Paulu Verlainovi. Americký houslista Gil Shaham zase svěžím způsobem interpretuje Vivaldiho Čtvero ročních dob v doprovodu mezinárodně uznávaného newyorského smyčcového souboru Sejong Soloists.

Další koncerty Strun podzimu posluchače seznámí s kulturami, které Čechům zpravidla bývají poněkud vzdálené. Mallorská zpěvačka vystupující jako Buika předvede svoji osobitou fúzi flamenka, kreolské muziky a jazzu. Korsický mužský vokální sbor A Filetta propojí svůj polyfonický zpěv s arabskými vlivy, když vystoupí po boku technicky originální libanonské zpěvačky Fadie Tomb El-Hageové.

Speciálním festivalovým projektem je koncertní zpracovaní hudby Zdeňka Lišky k filmu Marketa Lazarová v interpretaci souborů Baborák Ensemble a Martinů Voices.

Vysoce moderní a originální digitální hudební nástroj zvaný International Touring Organ přiveze do Prahy americký varhaník Cameron Carpenter. A dojde i na soudobou hudbu – Struny podzimu totiž přivítají kalifornského skladatele Davida Langa, jehož Pulitzerovou cenou ověnčenou skladbu The Little Match Girl Passion předvede soubor zaměřený na současný vokální repertoár Theatre of Voices dirigenta a pěvce Paula Hilliera.

Zkrátka a dobře – letošní podzimní barvy budou pestřejší než kdy jindy.