Novým hudebním ředitelem Berlínských filharmoniků se stane Kirill Petrenko. Třiačtyřicetiletého ruského rodáka orchestr představí na své pondělní tiskové konferenci, jak už dopředu referovala agentura AFP. O Petrenkovi podle ní v tajné volbě rozhodlo 124 členů orchestru.

Petrenko k orchestru nastoupí roku 2018 a nahradí nynějšího hudebního ředitele sira Simona Rattla.

Petrenkovo jmenování je přitom překvapivé, jak konstatuje německý deník Die Welt. Orchestr si měl Rattlova nástupce vybrat už minulý měsíc, tehdy ale k rozhodnutí nedospěl a ústy svého mluvčího vzkázal, že rozhodovat bude znovu až za rok.

Petrenko se narodil roku 1972 v Omsku na jihozápadní části Sibiře. V letech 1999 až 2002 působil v jihoněmecké Thuringii, kde na sebe upozornil osobitou interpretací Wagnerovy tetralogie Prsten Nibelungův. Odsud se Petrenko přesunul do berlínské Komische Oper, tedy jedné ze tří operních scén německé metropole. V září 2002 zde zahájil sezonu inscenací Smetanovy Prodané nevěsty. V takzvané Komické opeře v Berlíně byl Petrenko hudebním ředitelem až do roku 2007.

Momentálně Petrenko působí jako hudební ředitel Bavorské státní opery v Mnichově. Tam v lednu 2016 ve světové premiéře nastuduje a uvede operu českého skladatele Miroslava Srnky nazvanou Jižní pól.

Podle AFP má Petrenko pověst perfekcionisty a dirigenta, kterého si hudebníci cení za to, jak pečlivě s nimi pracuje a kolik času orchestru věnuje. To se pak projevuje i na hudebním výkonu.

Petrenka také dlouho registrují i Češi. V roce 2004 na vídeňském Theater an der Wien v rámci festivalu KlangBogen nastudoval Smetanovu operu Dalibor. "Z české hudby miluji také symfonickou tvorbu Josefa Suka, kterého bohužel ve světě málokdo zná," řekl Petrenko v rozhovoru pro Mladou frontu Dnes. V inscenaci využil sólisty z tehdejšího nastudovaní pražského Národního divadla: Jana Vacíka, Evu Urbanovou či slovenského basistu Petera Mikuláše.

Významným milníkem pro Petrenka také bylo, když předloni zahajoval hudební slavnosti v bavorském Bayreuthu. Tam s režisérem Frankem Castorfem vytvořili novou inscenaci Prstenu Nibelungova.