Barytonista Adam Plachetka vydává novou nahrávku operních árií Arias. Ta navazuje na jeho loňské albové projekty Live a Songs.

Profilové album představuje výběr z Plachetkova současného operního repertoáru. Pěvec, který letos v únoru premiérově vstoupil na jeviště Metropolitní opery v New Yorku (Met), se v tuzemsku do konce roku představí v projektu spojujícím hudbu Wolfganga Amadea Mozarta a Antonia Salieriho. Řekl to na úterním křtu CD Arias v Praze.

"S The Czech Ensemble Baroque a jeho uměleckým vedoucím Romanem Válkem připravujeme projekt, kterému pracovně říkáme Molieri. Jedná se o árie a předehry z oper Mozarta a Salieriho, které zazní v jakémsi mixu. Poprvé 16. listopadu v Brně, 17. listopadu v Holešově, 18. listopadu v Trutnově a následně 13. prosince v Jablonci," vypočítal Plachetka. Věří, že projekt pak bude žít dál.

Na album Arias Plachetka nazpíval árie z oper Donizettiho, Dvořáka, Verdiho, Bizeta, Wagnera, Rossiniho, Smetany a jako perličku árii Petra Voka Má jihočeská zemi z opery Jiřího Pauera nazvané Zuzana Vojířová z roku 1959. Na nahrávce Plachetku doprovází Symfonický orchestr Českého rozhlasu pod vedením Ondreje Lenárda.

"Přeju, aby nahrávka Arias měla nekomerční charakter, nezáleželo na tom, kolik se jí prodalo a kolik vydělala, ale aby splnila svůj duchovní odkaz," uvedl kmotr alba dirigent Roman Válek.

Třicetiletý Plachetka patří mezi nejvýznamnější české operní pěvce současnosti. Absolvoval Pražskou konzervatoř u Luďka Löbla a Akademii múzických umění v Praze. Je laureátem řady soutěží, od sezony 2010/2011 působí ve Vídeňské státní opeře.

Jeho dosavadní umělecká dráha je lemována úspěchy na prestižních operních jevištích, jako jsou Salcburské slavnostní hry, Pražské jaro, Královská opera v Londýně, Operní festival v Glyndebourne, Německá opera v Berlíně nebo milánská La Scala.

Letos v únoru debutoval na prestižním jevišti Met, 109 let poté, co se zde divákům představil v roce 1906 jako první český pěvec tenorista Karel Burian.

S nadsázkou se traduje, že jediné místo, kde Plachetka zatím neuspěl, je Vídeňská státní opera. Jako čtyřiadvacetiletý se tam hlásil na místo hostujícího pěvce. Místo však nedostal, protože mu byla hned po konkurzu nabídnuta stálá smlouva.