Ruský klavírista Kirill Gerstein, který bude v Praze od středy do pátku koncertovat s Českou filharmonií, není obyčejným hostem. S orchestrem má už roky vztah skrze ředitele Davida Marečka, kterého poznal, ještě když Mareček šéfoval Filharmonii Brno.

Když s ní Gerstein vystoupil poprvé, Marečkovi, který je sám klavírista, se zalíbil jeho zvuk a styl. A stejně pozitivně reagovali diváci v Brně a později v Praze.

Dnes Gerstein s Českou filharmonií nejen pravidelně koncertuje, ale také je jakýmsi jejím neformálním poradcem. Když například orchestr vybíral nový klavír značky Steinway pro své domovské pražské Rudolfinum, obrátil se pro radu právě na Gersteina. „Je neuvěřitelné, jak snadno dovedl vybrat přesně ten správný nástroj pro Dvořákovu síň Rudolfina,“ uvedl David Mareček.

Také Gerstein dnes hovoří o silné soukromé vazbě na orchestr. „V Praze jsem například odehrál první koncerty poté, co se narodil můj syn Lev. Byly mu tři týdny, když jsme ho přinesli do šatny v Rudolfinu,“ vypravuje klavírista.

Tento týden bude mít Gerstein na programu Ravelův Klavírní koncert G dur a skladatelův Klavírní koncert pro levou ruku D dur. V obou jsou výrazné jazzové prvky, což Gerstein s povděkem kvituje. Sám roky hrával jazz, než se rozhodl pro kariéru klasického klavíristy.

„Klavírní koncert G dur má být ve všech ohledech zábavný, velmi lehký, až humorný,“ popisuje. „Koncert pro levou ruku je naopak jednou z Ravelových nejtemnějších skladeb. Napsal ji v reakci na hrůzy první světové války. Obě jsou to mistrovská díla, ale každé ukazuje jinou Ravelovu tvář.“

Vzhledem k jeho pozitivnímu vyznění by se Klavírní koncert G dur nabízel jako ideální vyvrcholení programu. Gerstein si ale prosadil, že ho v Praze zahraje jako první. „Na konci Klavírního koncertu pro levou ruku mám levačku prokrvenou, kdežto pravá ruka si připadá, jako by na nástroj týden nesáhla. A chvíli trvá, než se ten pocit do pravé ruky vrátí,“ vysvětluje Gerstein, proč skladby přehodil.

3x koncert

Česká filharmonie

Kirill Gerstein – klavír

Jiří Bělohlávek – dirigent

17. až 19. února, 19.30 hodin

Dvořákova síň Rudolfina

V Dvořákově síni Rudolfina bude s Českou filharmonií tento týden koncertovat od středy do pátku. Na přelomu února a března se pak s orchestrem vypraví na turné po čtyřech městech – Záhřebu, Turínu, Vídni a Norimberku. Ve všech zahraje Čajkovského Klavírní koncert č. 1

Jedno z nejznámějších děl v klasické hudbě vůbec však hodlá Gerstein interpretovat z jiné partitury, než bývá zvykem – konkrétně z takzvané třetí verze koncertu, kterou nedávno nalezli badatelé z Čajkovského muzea a archivu v ruském městě Klinu.

Čajkovskij první verzi koncertu dokončil roku 1875, následně udělal několik změn do druhé partitury z roku 1879. Po autorově smrti roku 1893 však neznámo kým vznikla upravená třetí verze včetně dnes už proslulých úvodních akordů. A právě tuto třetí verzi posledních 110 let hrála uváděla většina světových klavíristů.

„Pro mě jsou změny, k nimž došlo ve třetí verzi, jen povrchové pozlátko a odvádí posluchače od charakteru skladby,“ napsal Gerstein v článku pro list New York Review of Books.

Gerstein už partituru z roku 1879 vloni natočil pro značku Myrios Classics a od časopisu BBC Music Magazine za ni obdržel nominaci na koncertní nahrávku roku. Naživo ale skladbu zatím hrál sporadicky, doposud jen ve Stuttgartu a Reykjavíku.

„O to víc mě těší, že druhou verzi koncertu teď mohu uvést s Českou filharmonií,“ vysvětluje klavírista.

Podle něj jde o orchestr, který jedinečným způsobem kombinuje to nejlepší z východních i západních tradic. „Česká filharmonie umí zahrát Čajkovského, jako by byla skoro z jeho světa, a přitom zároveň velmi autenticky zprostředkovává středoevropskou hudební tradici,“ dodává Gerstein.