V nervózním duchu se neslo pondělní zahájení každoročních Hudebních slavností v Bayreuthu, které jsou v tomto německém městě věnovány výhradně tvorbě Richarda Wagnera.

Na atmosféře se podepsala zvýšená bezpečnostní opatření po nedávných útocích v Německu a také islámské prvky v nové inscenaci Wagnerovy opery Parsifal, kterou slavnosti začaly. Početné publikum ale úvodní večer odměnilo potleskem.

Pod takzvaným Zeleným vrchem, kde se nachází dle Wagnerových návrhů vybudované festivalové divadlo, letos stály policejní zátarasy. Posluchači ve společenském oděvu tak museli na Zelený vrch stoupat pěšky, dámám policisté prohledávali kabelky.

Zrušen byl tradiční červený koberec pro německé celebrity a politiky, stejně jako recepce, která po zahajovacím večeru vždy následovala. Letos bavorská vláda uvedla, že její zástupci se recepce nezúčastní, neboť chtějí uctít památku devíti lidí zavražděných minulý týden v Mnichově německým mladíkem íránského původu.

Mluvčí hudebních slavností Peter Emmerich řekl, že bezpečnostní opatření jsou zjevně nutná. V neděli se do povětří vyhodil sedmadvacetiletý Syřan, jemuž Německo odmítlo udělit azyl a kterému nyní hrozila deportace. Muž provedl sebevraždený útok před vchodem na hudební festival v Ansbachu, jenž se nachází zhruba 135 kilometrů od Bayreuthu, a zranil 12 lidí. Šlo o čtvrtý útok, k němuž v Německu došlo za necelý týden.

“Situace v Německu a Bavorsku samozřejmě představuje problém, ale nikoliv pro festival. Neovlivní jeho uměleckou stránku, jen atmosféru,” uvedl mluvčí slavností.

Ty začaly inscenací Wagnerova Parsifala, tedy opery čerpající ze středověkých legend o Svatém grálu. Její záznam si lze na internetu zpětně pustit.

Největší potlesk sklidili ruská sopranistka Elena Pankratova v roli svůdnice Kundry, německý basbarytonista Klaus Florian Vogt v roli Parsifala a německý basista Georg Zeppenfeld obsazený jako poustevník Gurnemanz, jeden ze strážců Grálu.

Skoro stejně hlasitě publikum tleskalo německému dirigentovi Hartmutu Haenchenovi. Na poslední chvíli nahradil původně nasmluvaného Andrise Nelsonsa, jenž s festivalem přerušil spolupráci kvůli uměleckým neshodám.

Několikrát se během úvodního večera bučelo, což k Hudebním slavnostem v Bayreuthu patří. Potlesk naopak sklidil německý režisér Uwe Eric Laufenberg, jehož nová verze Parsifala se odehrává v rozpadajícím se kostele. Německý tisk s odvoláním na režisérovo vyjádření napsal, že dějiště inscenace je v Iráku.

V opeře se pobořeným kostelem procházejí vojáci a arogantně ignorují strážce Grálu, zatímco všechny ženské postavy vystupují s přikrývkami hlavy nápadně připomínajícími muslimské závoje nikáby. Kvůli tomu německý tisk dopředu varoval, že by inscenace mohla urazit muslimy.

Režisér Laufenberg ale tento týden řekl, že jeho pojetí Parsifala se vztahuje ke všem náboženstvím. Zdůraznil také závěrečnou scénu, která se liší od Wagnerovy předlohy.

Na konci inscenace se na pódiu ocitne rakev, do níž jsou umístěny nejrůznější náboženské symboly včetně křesťanského kříže či židovské menory.

Stejně tak ve Wagnerově předloze nefiguruje scéna z třetího dějství, kdy ženy na pódiu v tropickém lijáku pobíhají svlečené.

Hudební kritik Florian Zinnecker v regionálním deníku Nordbayerische Kurier napsal, že inscenaci si užil s výjimkou právě třetího dějství.

Navzdory nedávným násilným incidentům v Německu bylo festivalové divadlo plné lidí a pondělní večer se nesl ve slavnostní atmosféře, jakkoliv působila tlumeněji než v předchozích letech.

“Chvíli jsem přemýšlela, jestli z bezpečnostních důvodů nevynechat účast,” přiznala berlínská designérka Esther Perbrandtová, která na zahájení dorazila s přáteli. “Ale podle mě potřebujeme slyšet krásné věci.”