Nová inscenace opery Romeo a Julie přenáší klasický příběh o řevnivosti dvou znepřátelených rodin do světa hmatatelné síly a okázalosti. A činí tak v době, kdy je nejen americká společnost ostře rozdělená.

Tuto sobotu 21. ledna bude 24 českých kin z newyorské Metropolitní opery přenášet dílo skladatele Charlese Gounoda v režii Američana Bartletta Shera.

Jak popisuje agentura AFP, Sher děj opery ponechal v italské Veroně, z renesančního období jej však přesadil do 18. století. Opera se v jeho podání odehrává v dekadentním světě, kde postavy nosí paruky jako z doby královny Marie Antoinetty a oblékají rudé či fialové šaty jako na plese.

"Když říkám, že je dekadentní, mám tím na mysli, že se mi víc zamlouvá bohatá okázalost 18. století než jakási renesanční přízemnost," řekl agentuře režisér Sher.

Svět vzájemně válčících rodin Kapuletů a Monteků, do něhož se hrdinové příběhu narodí a také v něm zemřou, ovládá bohatství a síla. "Opera tedy pojednává o věcech, které se projevují v jakékoli atmosféře síly a bohatství. V protikladu k tomu stojí nevinnost a zcela čisté úmysly dvou mladých milenců, kteří si jen přejí být spolu," řekl režisér.

Gounodova opera z roku 1867 obsahuje čtyři dueta hlavních protagonistů, které v inscenaci Met ztvárnili italský tenorista Vittorio Grigolo a německá sopranistka Diana Damrau.

Podle AFP jde o jeden z vrcholů letošní padesáté sezony Metropolitní opery. Svědčí o tom také nedávné uvedení – tuto středu Met představení vyprodala. V hledišti přitom sedělo o něco mladší publikum, než tu bývá běžné.

Mezi dvěma tucty oper, jež má newyorská instituce každou sezonu na programu, by si měl ideálně vybrat každý. Romeo a Julie je však největším úspěchem sezony, tvrdí také generální ředitel Peter Gelb.

"Jde o dílo, které rezonuje v mainstreamové kultuře," řekl Gelb a podotkl, že se jedná o nadčasový příběh, v němž jde o krvavé války, lásku a smrt, tedy zásadní a zároveň atraktivní témata.

Režisér Sher úspěch představení částečně připisuje i vyhrocené atmosféře v současných Spojených státech, kde se v pátek moci ujal nový prezident Donald Trump. Právě období před jeho nástupem podnítilo diskuse o politickém systému, v němž často vládnou rodiny – v tom může někdo vidět paralelu právě ke Kapuletům a Montekům.

"V opeře vidíme neuvěřitelnou zášť mezi dvěma rody. Také v současnosti se děje to, že se dva póly nesmírně vzdálily a nikomu se nedaří je zase smířit," srovnává Sher.

Gounodovo dílo patřilo k oporám repertoáru Met už v prvních letech, kdy newyorský operní dům fungoval. Popularita inscenace však v posledních desetiletích klesala. Kritici občas Gounodovu barvitou hudbu označují za příliš přesycenou. Jiní naopak vyzdvihují, že současné představení je věrnou adaptací stejnojmenné divadelní hry Williama Shakespeara – a že opera samotná poskytuje dvěma hlavním pěvcům značný prostor.

Gounodova opera si z divadelní hry vypůjčila ústřední dějiště – maškarní bál, balkónovou scénu, setkání v Juliině ložnici a poslední dějství odehrávající se v hrobce. V každém protagonisté zpívají milostný duet.

K vrcholům inscenace podle agentury AFP patří duel mezi Romeem, Merkuciem a Tybaltem, který vynikne choreografií. Tato scéna vrcholí sborovým výstupem, jenž vyjadřuje Shakespearovy myšlenky o tom, jak disharmonie na samém vrcholu společnosti může ovlivnit ty, kdo mají nižší společenské postavení.

Znalci Shakespearovy divadelní hry si všimnou, že opera děj zhustila a vynechala druhotné příběhové linky týkající se vedlejších postav, například zrazení Julie její chůvou. Především ale Gounodova opera vrcholí duetem protagonistů, který v předloze chybí a jenž podtrhuje zničující důsledky rozpolcené společnosti.

Režisér Sher, který v minulosti inscenoval také Shakespearovu divadelní hru, nezastírá, že mu některé momenty v příběhu opery chybí. "Jsou věci, které v operní inscenaci prozkoumat nemůžete. Ale naopak se zde objevují jiné," krčí rameny. "A díky hudbě celé dílo vyzní stokrát silněji než na divadelním jevišti," dodává.

Orchestr Met bude v sobotu dirigovat Ital Gianandrea Noseda, kterého znají také čeští posluchači. Loni, kdy na cenách International Opera Awards získal titul Dirigent roku, na festivalu Dvořákova Praha vedl London Symphony Orchestra.

V Česku měla Gounodova opera poprvé premiéru v lednu 1886 v Prozatímním divadle pod taktovkou Bedřicha Smetany. Loni novou inscenaci ve Státní opeře nastudovali italský dirigent Marco Guidarini a slovenská režisérka Sláva Daubnerová.