Nová původní opera nazvaná Žádný člověk od skladatele Jiřího Kadeřábka, která na Nové scéně Národního divadla bude mít premiéru v pátek 31. března, pojednává o osudu sochaře Otakara Švece a jeho posledního díla - Stalinova pomníku na Letné.

Dirigentské taktovky se ujme autor opery Kadeřábek, režisérkou představení bude Katharina Schmittová, která společně s dramaturgem Lukášem Jiřičkou připravila také libreto. Tvůrci opery o tom informovali na pondělní debatě.

"Zaujalo mě, že se pomník tak strašně dlouho stavěl a tak rychle se rozhodlo o jeho zničení. Osobní příběh sochaře Švece má skoro antický tragický rozměr," uvedla Schmittová.

Tvůrce zaujala absurdita Švecova příběhu. Sochař se musel zúčastnit soutěže na počest Stalinových 70. narozenin. Nechtěl však vyhrát, proto odevzdal přehnaně monumentální a těžko realizovatelný návrh. Přesto vyhrál.

"Byl to umělec, kterého zničilo jeho vlastní dílo," podotkl libretista a dramaturg Jiřička.

Hudební podoba inscenace vytvořená skladatelem Kadeřábkem nabídne spojení sólistů a komorního sboru s reprodukovaným dětským sborem a orchestrem. Tři fáze díla budou mít záměrně rozbitou strukturu, jejíž součástí bude klasická opera, instalace i hudební divadlo.

V pěveckých úlohách se objeví sopranistka Eliška Gattringerová, kontratenor Jan Mikušek, barytonista Jakub Tolaš, mezzosopranistka Sylva Čmugrová a basista Josef Škarka.

"Otevření not pro mě bylo nehorázným překvapením. Je to velká výzva," uvedla Gattringerová.

Návštěvníci opery Žádný člověk se mohou těšit na ojedinělý režijní koncept, kdy při představení budou sedět na jevištní elevaci, nikoliv v hledišti. Takto upravená Nová scéna Národního divadla pojme 150 diváků.

Autoři opery podle režisérky Schmittové využijí rekvizitu z filmu režiséra Viktora Polesného Monstrum. Kvůli jeho natáčení loni na Letné vyrostla maketa sochy, jež byla v 50. letech minulého století největším skupinovým sousoším v Evropě.

"Fronta na maso" – jak se pomníku zobrazujícímu Stalina s osmičlenným zástupem nelichotivě, ale trefně říkalo – přišla na tehdy závratnou sumu 140 milionů korun. Pomník vážil 17 tisíc tun a aby se nesesunul do Vltavy, bylo pod ním vybudováno rozlehlé železobetonové podzemí.

Nadcházející operní premiérou Národního divadla bude 20. dubna Krakatit Václava Kašlíka v nastudování uměleckého ředitele opery Petra Kofroně a režisérky Alice Nellis.

Související