V Londýně ve středu zemřel proslulý ruský barytonista Dmitrij Chvorostovskij. Ve věku pětapadesáti let podlehl rakovinovému nádoru na mozku, jak s odvoláním na pěvcovu rodinu informovala ruská státní agentura TASS.

"Po dvou a půl letech boje s rakovinovým nádorem na mozku zemřel dnes ráno obklopen svými blízkými," uvádí Chvorostovského facebookový účet. S onemocněním se pěvec léčil v jednom z londýnských onkologických zařízení.

Dmitrij Chvorostovskij byl již zhruba od věku třiceti let výrazný svými stříbrnými vlasy – díky nim nemusel nosit paruku, když zpíval hrdiny Verdiho oper Simon Boccanegra či Germonta z La traviaty.

Hvězdou světových operních scén byl od začátku 90. let, kdy začal pravidelně vystupovat v předních operních domech, jako je například Metropolitní opera v New Yorku, Vídeňská státní opera nebo milánská La Scala.

V Praze koncertoval prvně roku 2000 v tehdejší Státní opeře v roli Evžena Oněgina, za rok se vrátil na pozvání festivalu Pražské jaro, kde uvedl výběr téměř dvou desítek písní Čajkovského a Rachmaninova v doprovodu klavíristy Michaila Arkadieva. "Písňový program patřil nesporně k vrcholným událostem letošního festivalu. Chvorostovského nechtělo publikum, které se postupně plně nadchlo, pustit," napsaly v recenzi vystoupení Hospodářské noviny.

Znovu pěvec účinkoval o pár let později v Obecním domě v doprovodu orchestru dnes známého pod názvem PKF – Prague Philharmonia. 

"Chvorostovský je evidentně dokonalým představitelem ruských operních postav. Zpíval je s krásnými kantilénami a vcítěním. A když pak postupně v jeho přídavcích zazněly dva starobylé ruské zpěvy, jeden duchovní a druhý lidový, zcela bez doprovodu a dokonale autentické, nadšení v sále bylo oprávněné," uvedly v recenzi tehdejšího recitálu Hospodářské noviny.

Přesto podle nich pěvec mohl vyjádřit více odstínů, občas sklouzával po povrchu tónů a jeho Donu Giovannimu ještě chyběl malý kousek do ideálního vystižení.

Roku 2010 pěvec účinkoval v Rudolfinu, které vyprodal coby jedna z hvězd Dvořákovy Prahy. Na programu měl třeba Čajkovského Serenádu Dona Juana či Rachmaninovovy Jarní vody, doprovázel jej litevský klavírista Ivari Ilja.

"Recitály jsou velmi těžké. Ale já jsem byl jako malý chlapec školený zpívat komorní hudbu. Dnes jsem se stal operním zpěvákem. Ale stále se k tomu vracím. Je to základ mé kariéry," vysvětloval v tehdejším rozhovoru pro Českou televizi.

Naposledy Chvorostovskij účinkoval roku 2012 pod širým nebem na festivalu v Českém Krumlově, kde jej doprovodil Symfonický orchestr Českého rozhlasu vedený Američanem Constantinem Orbelianen. Na programu byla árie z Belliniho Puritánů, Čajkovského Tanec trpaslíků nebo Chačaturjanův valčík ze scénické hudby k dramatu Maškaráda.

"Dlouhá historie vztahů mezi Rusy a Čechy měla během let výkyvy nahoru a dolů, vztahy v kultuře však vždy byly víceméně dobré," konstatoval pěvec v Krumlově.

Podle agentury DPA k Chvorostovského nejslavnějším rolím patřily Čajkovského Evžen Oněgin, jehož roku 1992 slavně natočil pod taktovkou Semjona Byčkova, či hrdinové Verdiho oper Don Carlos, La traviata či Trubadúr.

Právě Verdiho barytonovým rolím se Chvorostovskij věnoval v pozdějších letech. V Trubadúrovi jej předloni mohlo vidět také tuzemské publikum přenosů z newyorské Metropolitní opery do kin. "Dokonalý třiapadesátiletý barytonista italského kantilénového střihu ve své šesté verdiovské roli v Met ubral na sebevědomí a přidal na lyričnosti. Vřeleji si árii Il balen del suo sorriso snad ani nelze představit," napsaly v recenzi přenosu Hospodářské noviny.

Chvorostovskij dále ztělesnil Gounodova Fausta, Mozartova Dona Giovanniho či Belcora v Donizettiho Nápoji lásky. Dlouho spolupracoval právě s newyorskou Metropolitní operou, kde od poloviny 90. let vystřídal 13 rolí a dohromady měl zhruba 180 účinkování.

Památná zde byla například inscenace La traviaty roku 2003, kde Chvorostovskij zpíval po boku Renée Flemingové, jež tehdy hrála svou první Violettu v kariéře. "Existovala spousta krásných hlasů, ale žádný podle mě nebyl krásnější než ten Dimitriho," uvedla tento čtvrtek Flemingová.

"Jeho výhodami nad konkurenty bylo krásně byronské vystupování spolu s charakteristickou lahodností jeho hlasu a imponujícím vzezřením," konstatoval v pěvcově nekrologu tento týden britský list Guardian. Podle něj Chvorostovskij například ne vždy uznával režijní pokyny.

Deník New York Times napsal, že Chvorostovského lyrický baryton kombinoval názvuk italského lyricismu a ruské melancholie.

Dle Hospodářských novin pěvec zaujal "svým exaltovaně bohatýrským, nicméně měkce lyrickým hlasem s nezaměnitelně lahodným sametovým témbrem, dokonalou technikou a kultivovaným frázováním, suverénní profesionalitou i charakteristickou bílou lví hřívou vlasů a sebevědomým nonšalantním úsměvem".

Dmitrij Chvorostovskij se narodil coby jedináček roku 1962 v sibiřském Krasnojarsku do rodiny inženýra a gynekoložky. V mládí trávil hodně času s výrostky na ulici. Pil vodku, pral se a několikrát z rvaček odešel se zlomeným nosem.

Nejprve zpíval v heavymetalových kapelách, pak ale začal studovat na sbormistra a přihlásil se na místní konzervatoř. Jeho první operní rolí v Krasnojarsku byl Verdiho Rigoletto. Rychle si prý uvědomil, že nemá tenorový hlas, jak se původně domníval.

Postupně se Chvorostovskij vypracoval a z města na kulturní periferii Ruska dokázal prorazit do světa, byť zprvu za zájmu státu – třeba na soutěž do francouzského Toulouse jej ještě na sklonku komunismu doprovázely dvě agentky KGB.

Výrazně na sebe pěvec upozornil roku 1989, kdy uspěl v soutěži Cardiff Singer of the World ve Walesu. V klání považovaném za jedno z nejdůležitějších v oboru tehdy překonal i velšského kolegu Bryna Terfela. Tentýž rok se Chvorostovskij oženil s bývalou baletní tanečnicí Světlanou.

V pozdějších interview Chvorostovskij líčil, jak měl ještě koncem 90. let slabost pro alkohol, kouřit přestal roku 2001. Tehdy se oženil podruhé, tentokrát se švýcarskou sopranistkou Florence Illi. Má s ní dvě děti.

Roku 2015 pěvec oznámil, že bojuje s rakovinovým nádorem na mozku. V důsledku onemocnění zrušil mnoho plánovaných koncertů, přestože příležitostně nadále vystupoval i natáčel.

Když tentýž rok třikrát vystoupil v newyorské Met, kde po boku Anny Netrebkové zpíval hraběte Lunu ve Verdiho Trubadúrovi, publikum ho přivítalo vřelým aplausem již zkraje večera. Na závěr členové orchestru Chvorostovskému házeli bílé růže, zatímco Netrebková si otírala slzy, vylíčil deník New York Times.

Naposledy se pěvec do Met vrátil letos v září.

Související