V českém překladu vyšlo kompletní vydání šestidílné komiksové série Incal (1981-1989), vyprávějící o dobrodružstvích soukromého detektiva Johna DiFoola.

Ten se připlete do složitých událostí ovlivňujících budoucnost celého galaktického impéria daleké budoucnosti.

Dílo kombinující dobrodružné sci-fi s mystikou napsal v Chile narozený Alejandro Jodorowsky a nakreslil Jean Giraud. Patří k zásadním dílům evropského komiksu.

Když se Alejandro Jodorowsky (1929), tehdy uznávaný mim a divadelník, v šedesátých letech setkal s André Bretonem, byl zklamán malým pochopením surrealistického guru pro rock'n'roll, sci-fi, pornografii a komiksy.

Mladý avantgardní umělec se naopak ani jednoho z těchto popkulturních fenoménů neštítil a komiks o dvě dekády později přijal za oblíbené vyjadřovací médium.

Posvátná krev krtka

Jodorowského sklony mísit nenucenou provokativnost surrealismu s ikonami přebíranými střídavě z popkultury a z různých ezoterických nauk jsou patrné už na jeho výstředních snímcích jako Krtek, Svatá hora či Posvátná krev.

S komiksovým kreslířem Jeanem Giraudem se potkal na konci sedmdesátých let při přípravách filmové adaptace klasického sci-fi románu Franka Herberta Duna.

Megalomanský projekt, na němž se podílel mimo jiné i výtvarník H. R. Giger, nakonec nebyl realizován, ale Jodorowsky a Giraud následně začali spolupracovat na Incalu.

Jean Giraud (1938), známý ve francouzském komiksovém prostředí od šedesátých let pod pseudonymem Moebius jakožto kreslíř westernové série Blueberry, se v sedmé dekádě proslavil několika brilantními scifistickými počiny v čele se sérií němých epizod Arzach, seriálem Hermetická garáž Jerryho Cornelia či noirovou povídkou Dlouhý zítřek.

Giraudova vizuálně majestátní a invenční díla s roztříštěnými dějovými linkami korespondovala s opulentními fantaskními výjevy v Jodorowského filmech.

Něco jako svatý grál

Fakt, že se obě osobnosti potkaly u adaptace Herbertovy Duny, prolínající rozmáchlé kosmické sci-fi s islámskými motivy, je pro jejich společné dílo také příznačný. Incal začíná jako noirová akční science fiction ve stylu Dlouhého zítřku, ovšem postupně se posouvá do stále symboličtějších končin příběhů o mystickém zasvěcení.

Skupina hlavních postav, čítající vedle Johna DiFoola také figuru elitního bojovníka z kasty Metabaronů či rváče s psí hlavou, byla inspirována tarotem, hrdinové během příběhu zakoušejí různé spirituální stavy a titulní magický předmět Incal je vzorovou zasvěcovací trofejí typu svatého grálu.

Inspirace spirituální symbolikou je znát i na kresbě, kde se různé mystické motivy objevují nejen v jednotlivých obrázcích, ale občas i v samotném tvaru panelů a jejich rozložení na stránce.

Avšak jak je pro Jodorowského typické, neservíruje se tu žádná sterilní new age duchovní obroda. V Incalovi není o moc víc mysticismu než ve zmíněné Herbertově Duně a spirituální motivy tu jdou vždycky ruku v ruce s hutnou akcí a množstvím čistě scifistických nápadů, navíc obvykle podaných s ironickou nadsázkou.

Inspirace pro Pátý element

Incal předvádí radostně přeplácaný svět plný bytostí a fenoménů s libozvučnými názvy jako technotechnika, psychokrysy nebo Imperoratrix. Jodorowského vypravěčský maximalismus se stal vhodnou živnou půdou pro Giraudovu vizuální fantazii libující si ve fantasmagorických krajinách, z níž velmi silně čerpal například známý snímek Luca Bessona Pátý element.

Incal tak může posloužit jako důsledná ukázka stylu evropských sci-fi komiksů, které také s oblibou spojují přemrštěně podaná žánrová klišé s ironickým odstupem. Na Incal Jodorowsky navázal několika dalšími komiksy, mimo jiné sérií Kasta Metabaronů, jejíž první díl v roce 2003 vyšel i u nás.

Alejandro Jodorowsky, Moebius

Incal
(Přeložil Richard Podaný) Crew, Praha 2011, 308 stran, 949 Kč