Sou eště chudáci na světě, že jeden ani neví, uzavírá svou promluvu Bohuš Záhorský ve filmu Láska jako trám. Ta směřuje k Janu Pivcovi a pojednává o jedné rozhlasové četbě, o příběhu starého osamělého námořníka, který chytil velkou rybu, avšak žraloci mu ji sežrali... Pokud se tedy říká, že Ernest Hemingway (1899-1961) v novele Stařec a moře stvořil novodobý mýtus, zde tento náhled dochází potvrzení.

Vedle rybářského mýtu je tu ale rovněž prostý fakt, že Ernest Hemingway patří k povídkářské špičce 20. století. Ovšem pak také mýtus další, totiž ten, který se rozprostřel kolem samotného autora - nebo který kolem sebe Ernest Hemingway po celý život tkal, až do té chvíle, než spáchal sebevraždu, od níž letos už uplynulo půl století.

Trochu pýcha a trochu hanba

Romantizující odér, který Ernest Hemingway rozprašoval v bohatýrských historkách při popíjení daiquiri a taktéž okázalou zálibou ve střílení, býčích zápasech a válečném zpravodajství, někdo nemůže snést. Kupříkladu v novele Technologie dubnového večera (2000) Václava Kahudy jedna z postav na adresu amerického prozaika podotýká: "Vida, celej život mluvil a psal o chlapáctví, o ,mužnosti' a odvaze... A když se konečně přiblížila možnost, že by se mohl stát mužem, ...tehdy si, jak navztekaný dítě, jemuž vzali hračku... tehdy si raději strčil brokovnici do huby..."

Dvojlomné přijímání osobnosti Ernesta Hemingwaye se však zdaleka netýká jen jakési revize po autorově smrti. Už v roce 1933 vydala Gertruda Steinová knihu Vlastní životopis Alice B. Toklasové, zachycující umělecký život v meziválečné Paříži: "Gertruda Steinová a Sherwood Anderson si rádi dělali legraci na téma Hemingway... Oni oba měli rozhodující vliv na Hemingwaye a oba na to byli trochu pyšní a trochu se za to své dílo styděli."

Co se týče válečné účasti, je Ernest Hemingway i díky svým románům Sbohem, armádo či Komu zvoní hrana silně spojen s první světovou válkou a pak se španělskou občanskou válkou. Pro druhou světovou válku již jako by byl "papa Hemingway" ale přece jen muzeálním kouskem, a to i proto - je třeba zdůraznit -, že už postrádala romantické či romantizující rysy a také byla méně založená na individuálních výkonech a odvaze - i když se autor jako zpravodaj nakonec do Evropy přece jen i ve čtyřicátých letech vydal.

Němci v Karibiku

Druhé světové války se ale Ernest Hemingway "po svém způsobu" zúčastnil už předtím na Kubě, jak ukazuje nyní česky vydaná kniha Hemingwayovy hlídky (2009) s podtitulem Ernest Hemingway a jeho hon na ponorky. Terry Mort zde popisuje léta 1942-1943, kdy ve Floridském průlivu a v Karibském moři slavily velký úspěch německé ponorky, které si s osaměle plujícími obchodními loděmi dělaly, co chtěly - po torpédování se ještě němečtí vojáci ptali lidí na záchranných člunech, jak se loď jmenovala a kolik měla na palubě osob...

Američané se teprve učili organizovat kolony s plavidly, které by obchodní lodě ochraňovaly a jež by na palubě měly rychlá letadla s novým typem radaru, s nímž si Němci nevěděli rady... Do boje proti nepříteli byli tedy zapojeni i civilisté, včetně Ernesta Hemingwaye a jeho člunu Pilar.

Normálně jej autor usazený na Kubě používal k lovení ryb, nyní byl rybolov jen zástěrkou a spisovatel se s vervou sobě vlastní pustil do hlídkování na určeném úseku. A k zadostiučinění těch, kteří se hemingwayovskému bojovému odhodlání pošklebují, nutno dodat, že jeho snaha nikdy k ničemu kloudnému nevedla...

Synkové na prázdninách

Terry Mort jde na tuto epizodu ze života věhlasného autora poněkud od lesa. Dozvídáme se hodně o německých ponorkách, o Hemingwayově třetí manželce Martě a také o tom, že FBI vedla na spisovatele objemný svazek, který však neobsahuje rovněž nic převratného. V Hemingwayových hlídkách se tak často samotný Hemingway ztrácí, což chvíli čtenáře zneklidňuje, než vděčně přijme třeba atraktivní detaily o jednotlivých posádkách německých ponorek...

Horší je, že Terry Mort vypráví poněkud mdlým, těžkopádným stylem. To však nakonec přece jen přebije souhrn informací, které jeho kniha přináší, neboť autor sloužil nejen ve válečném námořnictvu, ale taktéž napsal disertaci o hemingwayovském hrdinovi, takže je to jistě muž na svém místě.

KNIHA

Terry Mort 
Hemingwayovy hlídky 
(Přeložili Pavel Kaas a Milan Lžička) 
Mladá fronta, Praha 2011
272 stran, 299 korun

Na jednu z hlídek vzal Ernest Hemingway během prázdnin i všechny tři syny, a dokonce je poslal prozkoumat úžící se jeskyni, kam dospělý nevlezl... Otec tak vystavil své děti reálnému nebezpečí - důležitější jako by pro něj však bylo dobrodružství, prokázání odvahy a romantický opar této situace.

Ostatně, o tom, že ani hlídkování na pobřeží Kuby nenaplnilo Hemingwayovy romantické představy, svědčí román Ostrovy uprostřed proudu, v jehož třetím dílu Tom Hudson vykonává obdobné hlídky - nejdřív zemřou jeho synové a na konci umírá i on sám. Ach, ten romantický chlapák: Zatímco dál plyne Golfský proud, z tvého života zbyl už pouhý troud...