Hospodářské noviny oslovily pět předních českých nakladatelů, zda se vyplatí vydávat původní českou prózu a jaký vliv má na takové rozhodnutí zvýšená DPH na knihy. 

Za nakladatelství Labyrint odpovídal Joachim Dvořák, Miroslav Balaštík za brněnský Host, Paseku zastoupila Anna Horáčková a Viktor Stoilov své nakladatelství TORST.

Odpovědi zaslali také Marek Turňa z Knihy Zlín a Martin Reiner za nakladatelství Druhé město.

HN: Vyplatí se dnes vydávat současné české autory? A vyplatí se vydávat i debutanty?

Joachim Dvořák: Většinou ne. Ne. Přesto je vydáváme.

Miroslav Balaštík: Určitě ano. U debutantů se to nemusí vyplatit hned a ekonomicky, ale je to sázka na budoucnost. Nakladatel se musí snažit odhadnout, jestli má daný autor potenciál, a zariskovat. V případě současné české literatury nejde ale primárně počítat s potenciálním ekonomickým profitem, jde v prvné řadě o hodnotu literární.

V každém nakladateli, který vydává současnou literaturu, je v tomto ohledu pořád kus obrozence a vydávat literaturu, o níž si myslí, že je hodnotná a důležitá, přináší pořád uspokojení. Bonusem pak je, když si knihy všimnou recenzenti, a pokud se o ní píše a mluví, zvyšuje to i renomé nakladatelství.

A když se pak autor začne i více prodávat, je to už skutečná výhra. V Hostu je to z posledních let například případ Petry Soukupové nebo Kateřiny Tučkové.

Zbývá vám ještě 80 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se