Lucia Piussi 

Láska je slípka 

2013, Paseka, přeložil Ondřej Mrázek

 

Když Lena poprvé uviděla Nora Štajnera, připadal jí úplně šedivý. Stárnoucí šedý vlk. Ve směšné texaskové bundě, s nevyrovnaným úsměvem a křivolakými gesty, která vystřelovala na všechny strany. Chlap, který si – tak jako herec zvyklý hrát první milovníky – nechává růst pořád delší vlasy, i když už mu dávno prořídly a vypadá spíš jako klaun. Dojemný, zmatený klaun v šatně po představení. 

Noro seděl v kanceláři na malé židličce vedle Maroše a zpod zvrásněného čela zvedl k Leně průzračný, nebeský pohled. Kdyby se Lena už tenkrát zadívala lépe, kdyby už tenkrát rovnou spadla do toho pohledu jako koza do studny, možná by si všimla, že obsahuje ideální směs toho, co bývá na zajímavých mužích tak lákavé, dokud vás úplně nezničí. (Nedoženou vás do kouta vlastního šílenství, případně až k sebevraždě.) 

Kdyby se Lena podívala zblízka, nadechla by se modré až ocelově šedé barvy v jeho očích a ucítila tu ideálně namíchanou voňavou směs ingrediencí, které se navzájem vylučují: něžný, plachý obdiv k ostatním a slepá sebeláska, nebo radostná, hravá nátura a suchopárné puntičkářství, hraničící s terorismem, anebo nezištná dobrota a vražedná krutost. Vše v jednom. 

Až máte dojem, že se vám z té nepochopitelné vůně, z té dokonalé směsi zvláštního mužského koření rozletí hlava. Co to je, co to jenom je?

Nedokážete se zorientovat. A když už na to přijdete, je pozdě. Koza leží na dně studny a může jen doufat, že má všechny kosti celé. Má co dělat, má o čem přemýšlet. Má co objevovat. Koza jedna blbá. Může v sobě konečně začít hledat kočku. Sobeckou, opatrnou kočku-tichošlapku. 

A tak si Lena k tomu nebesky modrému pohledu Nora Štajnera, jehož barva občas přechází do ocelově šedé – to podle nálady – ani nepřičichla. 

Naopak se mu instinktivně velkým obloukem vyhnula. 

Zbývá vám ještě 80 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se