Každý román provádí duševní špionáž, tudíž všichni spisovatelé jsou špioni - hlásal levicový agent tajných služeb Graham Greene. Jeho krajan Ian McEwan, mnohými považovaný za liberálně středolevého Greeneova nástupce na trůnu někdejšího krále britských literárních moralit, si posvítil na důsledek tohoto tvrzení, jehož si všimli už Kafka s Jaspersem.

V existenciálním thrilleru zvaném život se člověk teprve v mezní situaci dovtípí, že je morálně svázán podstatně víc, než o sobě v rámci své soukromé mise kdy tušil. Je mu známo pouze tolik, kolik dovolí stupeň zasvěcení přidělený v pomyslné bezpečnostní prověrce, a tak ho osud nakonec stejně semele na masokostní moučku jako v McEwanově studenoválečnické tragikomedii Nevinný nebo v šifrantském dramatu Hra na napodobování.

Zbývá vám ještě 90 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se