"Chci dělat totálně věrohodné fotografie, takové, které dosud neexistovaly, snímky, které tak věrně zobrazují život, že jsou samotným životem. Chci, aby mé fotografie byly jednoduché a komplexní zároveň, aby tak šokovaly a ohromovaly. Musím toho dosáhnout, aby fotografie mohla být považována za uměleckou formu," zapsal si 14. března 1934 do svého diáře ruský výtvarník Alexandr Rodčenko (1891 - 1956).

Že se mu tohoto smělého cíle podařilo dosáhnout, dokazuje současná výstava v londýnské galerii Hayward. Představuje přes sto Rodčenkových snímků a fotomontáží, ale také jeho plakáty a grafické návrhy. Nabízí tak pohled na umělcův vývoj v tvorbě s pro něj novým médiem.

Fotografovat totiž začal až na počátku dvacátých let minulého století, ale hned přišel s revolučními a neobvyklými postupy, novým tvaroslovím, nezvyklým využíváním perspektivy i uplatňováním principů konstruktivismu.

Již předtím však dosáhl tento žák umělecké školy v Kazani mezinárodního věhlasu jako malíř a sochař. V roce 1915 přešel pod vlivem Kazimíra Maleviče k suprematismu a stal se vůdcem skupiny nefigurativistů. O čtyři roky později se podílel na X. státní výstavě v Moskvě, kde představil Černé formy na černém pozadí. Rodčenko se dal zcela do služeb bolševické revoluce. Ta jej však nakonec odvrhla a v roce 1931 byl dokonce vyloučen z fotografické sekce umělecké skupiny Okťabr.

Na výstavě můžeme obdivovat jeho záběry moskevských ulic, nezvyklé pohledy na architekturu i třeba záběry z cirkusů. Nechybí ani jeho věhlasný portrét mladičké Rusky z roku 1930 nazvaný Pionýrka či stylizovaná "diagonální" fotografie Dívka s Leicou (1934).

Při prohlížení jeho snímků sportovců - s důrazem na kulturu těla - či vojáků Rudé armády si nemůžeme nevzpomenout na obdobné záběry Leni Riefenstahl... Vytvořil však také řadu skvělých portrétů, například spisovatele a přítele Vladimíra Majakovského či své ženy, výtvarnice Varvary Stěpanové.

Její práce mohli lidé v Londýně obdivovat před osmi lety, kdy Royal Academy of Arts uspořádala výstavu Amazonky avantgardy věnované ruským výtvarnicím z počátku 20. století.

Stejná instituce připomíná ruské umění i dnes v podobě expozice nazvané Z Ruska, které se dostalo ještě před jejím zahájením nebývalé publicity. Ne však pro samotnou kvalitu vystavených prací, ale kvůli sporům o to, zda petrohradské a moskevské galerie zapůjčí do Londýna svá díla. Zapůjčitelé měli původně obavy, že by díla mohla být v Londýně zabavena ve prospěch původních majitelů.

Rodčenkova výstava v Hayward Gallery proto zůstala neoprávněně v jejím stínu. Expozice Z Ruska nabízí "jen" výběr zejména toho, co obdivovali moskevští obchodníci a velcí milovníci umění Sergej Ščukin a Ivan Morozov, kteří sbírali i francouzské impresionisty a postimpresionisty. Výstava Rodčenkových prací naopak představuje jeho fotografické dílo v celistvosti, a tak umožňuje sledovat veškeré peripetie jeho uměleckého vývoje.

Alexandr Rodčenko: Revoluce ve fotografii, Hayward Gallery, Londýn. Do 27. dubna.

Související