Surrealistický obraz s názvem Spící od české malířky Toyen se na nedělní aukci v Praze prodal za vyvolávací cenu 20 milionů korun. Stal se tak druhým nejdráže prodaným dílem na tuzemské aukci. První místo patří obrazu Františka Kupky Élévation (Výšky) IV, který se v říjnu 2007 prodal za 22,1 milionu korun.

Obraz Spící měl vyvolávací cenu 20 milionů korun, což byla dosud nejvyšší cena, za kterou se nějaké dílo na české aukci prodávalo. Obraz, který nabízela Galerie Pictura, je také nejdražším dílem Toyen prodaným na aukci v ČR. Dosud tento statut měl obraz Buditelka něhy, který se loni prodal za 5,5 milionu korun.

O obraz měl zájem jediný kupec, žena sedící přímo v sále; při podobně vysokých cenách sběratelé často využívají možnosti dražit po telefonu, někdy také kupující na dražbě zastupuje majitele, který chce zůstat v anonymitě. Majitel společnosti Pictura Michal Šeba novinářům po aukci řekl, že vydražitele zná, jeho totožnost však neprozradí. Dílo podle něj pravděpodobně zůstane v Česku.

V žebříčku nejdráže prodaných děl je po dnešku deset položek s cenou přes deset milionů korun a všechny této ceny dosáhly v posledních dvou letech, respektive od května 2007.

Už ve středu ale tuzemští galeristé chystají další prodej, který by pořadím v žebříčku mohl znovu zamíchat. Společnost 1. Art Consulting Brno-Praha bude nabízet Kupkův obraz En Dégradés (Verticales), jehož vyvolávací cena činí 20,5 milionu korun.

Spící a jeho osud 

Obraz Spící je z roku 1938, vystavován byl v českých zemích už před válkou a poté v 90. letech a na monografické výstavě malířky v roce 2000 v Galerii hlavního města Prahy. V roce 1938 byl prodán a od té doby byl v majetku jedné rodiny.

"Obraz Spící je vrcholným dílem evropského surrealismu 20. století. Jde o práci, jejíž postavení je neoddiskutovatelné a časem prověřené, která může být součástí jakékoli sbírky světového umění 20. století," říká o díle historik umění Karel Srp z Galerie hlavního města Prahy, který malířčinu zmíněnou výstavu připravil a také publikoval její monografii.

Obraz Spící je natolik známý z reprodukcí, že většině lidí se při vyslovení jména malířky vybaví právě tento. Obraz byl bezpočtukrát použit na obálky, plakáty, pozvánky, pohlednice. "Přestože Toyen namalovala mnoho obrazů souměřitelných se Spící, byl to právě tento obraz, jenž se od 80. let minulého století stal jakýmsi logem její tvorby, které přešlo do kolektivní paměti," říká Srp.