Jako z akčních filmů, ve kterých kamera zastaví na pár vteřin hrdinu letícího vzduchem, tak se chovali tanečníci v představení Yesterday, které v úterý a ve středu uvedl mezinárodní festival Tanec Praha. Kreace na hranici fyzikálních zákonů kombinované s projekcí, groteskní scénky i křehké momenty ztišení.

Britský taneční soubor nazvaný podle své choreografky Jasmin Vardimon Company představil v Karlínském divadle první ze dvou vrcholů letošní přehlídky. Tím druhým bude úterní inscenace Out Of Context vlámského souboru Ballets C de la B rovněž na scéně Karlínského divadla. Ta letošní taneční přehlídku uzavře.

Best of beze švů

Představení Yesterday je kompilátem ukázek ze starších prací Jasmin Vardimon. Choreografka izrealského původu vybrala nejlepší momenty z inscenací za posledních deset let, tedy za dobu, kdy působí v Londýně a kdy si její rukopis získal respekt. Vardimon spolupracuje s prestižními londýnskými divadly Sadler's Wells a The Place, získala také řadu divadelních ocenění.

Přestože autorčino Best of spojuje nesouvisející části, jako celek nepůsobí trhaně, jen chybí vnitřní spojitost. Jednotlivé výstupy "sešívá" pojízdná zrnící obrazovka, která přejíždí jako zmizík z jedné strany jeviště na druhé a sbírá tanečníky, kteří strnuli v závěrečné póze svého výstupu nebo naopak rozsévá tanečníky připravené k novému reji.

Jiným spojníkem je ještě zadní plátěná stěna, rozstříhaná do pruhů, mezi kterými tanečníci mizí a zase se vynořují. Stěna se občas mění v projekční plátno, například ve chvíli, kdy jedna z dívek s nešťastným výrazem obrátí proti svému tělu hrot - nikoli zbraně, ale černého fixu. Malá kamera pak sleduje černou linku, odvíjející se po krajině jejího těla.

K nejlepším momentům však patří davové choreografie. Revolučně zapálený mladík vykřikující protikladná hesla (volená monarchie, individualismus projevovaný stejnými názory) máchá praporem proti zástupu odevzdaných lidí. Jako by jim podtrhával nohy, pokaždé když vlajkou máchne, těla tanečníků vystřelí do vzduchu a dopadnou na zem.

Také párové scény jsou plné padání a agrese. V násilí si jsou podle Vardimon muži i ženy rovni: dívka na podpatcích si vybírá muže, ti, kteří neprojdou, jsou nápaditě a radikálně zlikvidování. Nejhůř ale dopadne ten, kterého si nakonec vybere.

V další scéně se role mění. Žena, ochromená hrůzou, neboť jí právě shořel dům, je jako hadrová panenka, kterou si muž obtáčí kolem těla, tančí s ní a snaží se z ní vytřást život.

Vypravěčka mlčela

České publikum se při svém prvním setkání s Jasmin Vardimon setkalo s eruptivností, dravostí i jejím humorem. Retrospektivní Yesterday však neukázal její další charakteristický rys: Vardimon je totiž úžasná vypravěčka, což je v abstraktním tanci vzácné. Skládankové Yesterday však možné příběhy jen naznačilo.

Mezinárodní přehlídka Tanec Praha chystá ještě jedno setkání se světovou špičkou. Úterní minimalistická inscenace Out of Context je dílem vlámského choreografa Alaina Platela.