Soutěž, která je spolu s Ročenkou architektů jediným měřítkem kvality aktuální české architektury, má své pokračování v podobě výstavy. Letošní účastníky soutěže představuje výstava ve Veletržním paláci v Praze, která potrvá do 19. září.

Už dlouho neměla soutěž tak jasného vítěze jako letos. "O koňskou délku" získal Grand Prix ateliér Projektil architekti za realizaci Národní technické knihovny otevřené loni v září v pražských Dejvicích.

Stavba ve tvaru zaobleného čtverce posetá graficky znázorněnými technickými značkami (v jejím logu jsou například GPS souřadnice) mezinárodní porotu zaujala svým jasným konceptem, úsporností a jednoduchým výrazem.

Náměstí v knihovně

Z fotografií a nákresů vystavených v galerii je patrné to, co může návštěvník knihovny osobně zažít: že architekti stavbu proměnili ve funkční a inspirativní místo.

Interiér prozářený denním světlem nabízí veřejnosti volně přístupné přízemí, jakési zastřešené náměstí přístupné ze čtyř stran, o patro výš atrium a v obvodových galeriích kromě samotné knihovny také množství "zašíváren", různě velkých učeben pro soustředěné studium.

"Během realizace jsme byli tlačeni do mnoha úprav, které se často ukázaly jako slepá ulička," vzpomíná na desetiletou práci architekt Roman Brychla ze studia Projektil architekti. Za nejdůležitější považuje, že se jim podařilo ubránit nejprve kritizovaný, po dostavbě oslavovaný koncept veřejnosti otevřeného přízemí.

Mezi devíti oceněnými stavbami se v kategorii novostavba ocitlo netradičně pojaté sídliště vznosně pojmenované jako rezidenční soubor Central park Praha ateliéru A69 architekti. Výškové domy s moderně pojatými vnějšími pavlačemi se tyčí nad umělým zeleným svahem. Jen řady oken prozrazují, že "svah" je ve skutečnosti souborem řadových domků.

Jako rarita mezi oceněnými pracemi působí vyvýšená cyklistická stezka architekta Víta Brandy, která v Kadani spojuje nábřežní promenádu a hráz přes řeku Ohři. Ocelová konstrukce kopíruje skalní masiv, částečně mizí za hradbou stromů, opticky se zdá, že přímo v listnatých korunách.

Výtvarně působivé jsou po zásahu architektů z kanceláře Romana Kouckého výstavní prostory Západočeské galerie v Plzni. V kategorii Interiér získali čestné uznání za černobílý koncept. Zatímco bílá prostory zvětšuje, prozařuje (galerie v Masných krámech), černá zdůrazňuje intimní, scénický charakter (Galerie 13).

Důvody pro bojkot

Soutěž Grand Prix architektů se letos udělovala už posedmnácté. Přestože je to - podobně jako další oborové ceny - nejviditelnější způsob, jak současnou architekturu popularizovat, řada tvůrců ji bojkotuje. Vadí jim, že se do soutěže účastníci nominují sami, není tedy výběrová, ti nejlepší autoři se ocitají vedle průměrných.

Tuto nevyrovnanost se snaží minimalizovat nová klauzule soutěže, podle které do Grand Prix nominuje také nově založená Akademie architektury.

Architekti, zejména starší generace, však soutěž přehlížejí ještě z jiného důvodu: "Je to iniciativa Obce architektů, což je spolek navazující na předlistopadový Svaz architektů. Proto nemá soutěž pro řadu dobrých architektů renomé," říká architekt Miroslav Masák, spoluzakladatel legendárního sdružení Sial.

Mnoho mladých architektů však takové výhrady vůči soutěži nemá. Je pro ně naopak dobrým způsobem, jak dát o sobě vědět i před laickou veřejností.

Ocenění
Hlavní cenu Grand Prix získala Národní technická knihovna od studia Projektil architekti (vpravo nahoře), sídliště vznosně pojmenované jako rezidenční soubor Central park Praha od ateliéru A69 architekti vyhrálo v kategorii novostavba (vlevo), citlivý zásah do krajiny představuje vyvýšená cyklostezka architekta Víta Brandy v Kadani.