Přesládlé, až nahnilé plody chystají pro podzimní měsíce české galerie, ve kterých převládne téma dekadence, tedy průniky do temných hlubin lidského nitra.

Bude to možná nejsilnější sezona třetího tisíciletí: reprezentativním souborem se v Česku představí britský excentrik Damien Hirst stejně jako americký dekadentní fotograf Joel-Peter Witkin, samostatnou výstavu bude mít i provokativní londýnské duo Gilbert & George.

Skromnějším výběrem o sobě dají vědět další ikony současného světového umění: Cindy Sherman, Jake a Dinos Chapmanovi či Araki. Práce čtyřiceti umělců se objeví v pěti českých galeriích, které spolupracují na jediném tématu. Společný projekt má název Decadence Now!.

Sérii výstav otevře poslední zářijový den Galerie Rudolfinum a Uměleckoprůmyslové museum v Praze.

Ze seznamu mezinárodně významných tvůrců nevypadávají ani čeští autoři. Dekadentní téma doplní například Josef Bolf, Ivan Pinkava či Václav Jirásek.

Zcela jinou kapitolou, která rozšíří podzimní výstavní nabídku, bude velká výstava zakladatele českého barokního umění Karla Škréty. Na listopad ji chystá ve Valdštejnské jízdárně Národní galerie v Praze.

Za hranicí krajnosti

"Apokalyptický pocit zmaru a krize naší civilizace podněcuje zvýšený zájem o temnou stránku lidského nitra i samotného světa," uvádí v materiálech Decadence kurátor celého projektu Otto M. Urban. Podle něj pracují současní umělci s typickou dekadentní tematikou už od sedmdesátých let minulého století.

Kurátorský záměr nejlépe vynikne v Rudolfinu. Tamní přehlídka s podtitulem Za hranicí krajnosti bude mít pět "extrémních" kapitol. Prvním extrémem je Bolest, dalšími pak Sex, Pop, Šílenství a Smrt.

Oddíl Pop rozšíří samostatná instalace Pokoj č. 13 v Uměleckoprůmyslovém museu, která ukáže současné dekadentní trendy v módě či designu (Josef Bolf, David Černý, Jiří Černický, Christian Humboldt, Zbigniew Libera a jiní).

Dvěma českým výrazně temným umělcům, malíři depresivních snových obrazů Josefu Bolfovi a manýristickému fotografovi Ivanu Pinkavovi, chystá na začátek října výstavu Západočeské muzeum v Plzni.

První říjnový týden zpřístupní také pražská galerie Dox první českou přehlídku provokatérů Gilberta & George, nazvanou Cesty 1972 až 1992. Umělci, kteří se prohlásili za živé sochy a všechno, včetně soukromého života, považují za umění, se v Praze představí šesti rozměrnými fotografiemi z roku 1972.

Bezruký satyr, tlustá venuše

Blízké seznámení se světovou špičkou nabídnou dvě mimopražské výstavy. Brněnský Dům umění od začátku října představí fotografa Joela-Petera Witkina. Bezruký satyr, Obtloustlá venuše s obličejem plešatého muže, bizarní zátiší a úchylně nepravděpodobné výjevy na poškrábaných fotografiích, budících dojem starobylosti.

Witkin v Brně ukáže, proč je považován za otce dekadentních tendencí, u něhož se inspiroval například Ivan Pinkava.

Do dekadentní sezony skvěle zapadá i velká přehlídka Damiena Hirsta, i když vznikla mimo projekt Decadence Now!. Ve druhé polovině října představí Galerie Středočeského kraje čtyřicet jeho prací, včetně žraloka ve formaldehydu.


Podzimní výstavy

Za hranicí krajnosti

Rudolfinum 30. 9. 2010 - 2. 1. 2011

Pokoj č. 13 UPM v Praze 30. 9. 2010 - 2. 1. 2011

Gilbert a George: Cesty

DOX 7. 10. 2010 - 2. 1. 2011

Ještě místo - Pustá zem (Josef Bolf / Ivan Pinkava)

Západočeská galerie v Plzni 5. 10. 2010 - 6. 2. 2011

Joel-Peter Witkin

Dům umění města Brna, 1. 10. - 28. 11.

Damien Hirst

Galerie Středočeského kraje, Kolín, od druhé poloviny října

Karel Škréta (1610 - 1674): Doba a dílo

Valdštejnská jízdárna, Praha, 26. 11. 2010 - 10. 4. 2011


 

 

MORBIDNÍ UMĚNÍ

Za otce fotografické dekadence je označován Joel-Peter Witkin (nahoře). Damien Hirst vystavuje své rentgenové snímky jako autoportrét (uprostřed), Duo Gilbert & George vytváří provokativní koláže (dole).
FOTO: DŮM UMĚNÍ BRNO; GALERIE RUDOLFINUM; GILBERT&GEORGE, 1977